• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Utan språk kan man inte göra någonting” En kvalitativ studie om vilka faktorer som påverkar SFI-elevers studiemotivation

Abstract
Syftet med studien är att ta reda på vad som påverkar några SFI-elevers motivation till språkinlärning. Studien är kvalitativ och består av djupintervjuer. Jag genomförde fyra parintervjuer med inlärare i min egen SFI-klass. Undersökningen utgår från Nortons teori om identitet och hennes investeringskonstruktion (the construct of investment) som bygger på poststrukturalistisk teori. Genom denna teori ifrågasätter Norton (Norton & McKinney 2011:75) att motivation skulle vara något statiskt utan menar istället att det kan finnas motstridiga känslor hos en inlärare och att motivationen är avhängig vad lärandet kan ge för avkastning i form av symboliska eller materiella resurser som i sin tur ökar värdet på inlärarens kulturella kapital. Men Norton (Norton & McKinney 2011:76) komplicerar också begreppet ytterligare genom att hävda att förutsättningarna i klassrummet i form av en trygg plats där alla inlärare vågar ta upp utrymme och yttra sina åsikter måste finnas för att inlärarna ska ha möjlighet att investera i målspråket. Resultatet av min forskning visar att inlärare på SFI som mer eller mindre helt och hållet ser sin framtid i Sverige generellt sett är mer motiverade till sina studier. Dessutom är de mest motiverade inlärarna de som har mest att vinna på att investera mycket i att lära sig målspråket då det i enlighet med Nortons (Norton & McKinney 2011:75) construct of investment ger dem hög avkastning i form av symboliska och materiella resurser. Vidare speglar antalet timmar man lägger ner på sina studier per dag eller vecka oftast hur motiverad en inlärare är. Undantaget gäller elever som har barn. De flesta av dem är oerhört motiverade just på grund av barnen men har inte möjlighet att lägga ner den tid de hade önskat på sina studier av samma orsak.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69487
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (263.3Kb)
Date
2021-09-02
Author
Börjesson, Tora
Keywords
motivation
SFI
the construct of investment
instrumentell motivation
integrativ motivation
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV