• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Det där med individanpassningar…” Läs- och skrivsvårigheter på sfi ur ett lärarperspektiv

Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka sfi-lärares hantering av vuxna elever med läs- och skrivsvårigheter, detta med utgångspunkt i frågor kring individanpassad undervisning. Studien syftar till att främst undersöka lärarnas egna erfarenheter. Genom intervjuer med verksamma lärare inom sfi kunde således detta ske. Resultatet analyseras utifrån fyra frågeställningar: Vilken uppfattning har lärarna om begreppet läs- och skrivsvårigheter? Vilken betydelse har kartläggning i samband med den individanpassade undervisningen? Hur ser återkoppling ut kring elevärenden där specialpedagog är inblandad? När fungerar individanpassning som bäst enligt lärarna? Materialet består därmed helt och hållet av informanternas svar. Studiens resultat visar att det inte finns någon tydlig och gemensam uppfattning kring begreppet läs- och skrivsvårigheter bland lärarna, samt att man i några fall saknar en återkoppling från specialpedagogen angående de elever där läraren efterfrågat detta stöd. Resultatet visar även att individanpassning i sfi klassrummet blir problematiskt då elevantalet är stort och läraren sällan har tillräckligt med tidsutrymme att fokusera på varje enskild individ och därmed kunna göra extra anpassningar där det behövs. I anknytning till teori och tidigare forskning blir det tydligt att behörighetskravet på sfi-lärare är lågt i förhållande till de krav som faktiskt ställs på varje undervisande lärare, där viss specialpedagogisk kompetens efterfrågas enligt Skolverkets beskrivningar av sfi-lärarens roll och uppgifter. Om individanpassning verkligen ska fungera ställer detta krav på utbildningen där antalet elever per klass spelar väsentlig roll samt antalet klasser per lärare. Studiens resultat visar att alla anordnare av sfi skulle tjäna på att utveckla ett tydligare samarbete mellan lärare, specialpedagog och modersmålslärare vad gäller kartläggningen och sikta mot att ge en kontinuerlig uppföljning kring de elever där läraren kopplat in övrig resurs med specialpedagogisk kompetens.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69490
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (240.9Kb)
Date
2021-09-02
Author
Fritzell, Emelie
Keywords
läs- och skrivsvårigheter
individanpassning
kartläggning
sfi
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV