dc.contributor.author | Gustavsson, Oscar | |
dc.contributor.author | Svensson, Emilia | |
dc.date.accessioned | 2021-09-02T12:09:11Z | |
dc.date.available | 2021-09-02T12:09:11Z | |
dc.date.issued | 2021-09-02 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69496 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Mot bakgrund av den ökande digitaliseringen och de digitala
verktyg som uppkommit, exempelvis en ökad automatisering, har valet fallit på att undersöka
hur controllern påverkats av denna förändring. Detta undersöks ur en svensk kontext, vilket
är av intresse eftersom Sverige ligger så pass långt fram i digitaliseringsprocessen jämfört
med de flesta andra europeiska länder.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att ge en ökad förståelse för hur digitaliseringen har påverkat
controlleryrket och därmed i form av arbetsuppgifter och de färdigheter som eftertraktas idag.
Avgränsningar: Uppsatsens fokus kommer att rikta sig mot svenska företag och ur svensk
kontext, ingen begränsningar görs till bransch utan controlleryrket i sig undersöks.
Metod: En kvalitativ metod har använts med hjälp av 6 semistrukturerade intervjuer för att
samla in rimlig empiri. Det empiriska materialet har sedan analyserats med uppsatsens
teoretiska referensram med rimliga analysmodeller - vilket mynnar ut i uppsatsens diskussion
och slutsats.
Diskussion och slutsats: Diskussionen kretsar kring hur nya digitala verktyg i högre grad
ersätter traditionella, vilket leder ut i en slutsats som pekar på att verktyg som BI och big data
ersatt Excel inom områden som datahantering samt rapportering. Detta har effektiviserat
arbetet för controllern och påverkar arbetsuppgifterna så till vida att mer tid läggs på analys
medan mindre tid behöver spenderas på mer repetitiva uppgifter. Detta har medfört ett annat
kompetenskrav där ett ökat fokus ligger på digitala och analytiska färdigheter med goda
mjuka värden.
Förslag till fortsatt forskning: Förslag till fortsatt forskning innefattar att undersöka ett
eventuellt gap i digital kunskap mellan ekonomiutbildningar och arbetsplatser. En annan
ingång skulle kunna vara att undersöka hur Covid-19, som en extern förändringskraft, kan ha
påverkat den digitala utvecklingen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Redovisning | sv |
dc.relation.ispartofseries | 20/21:28 | sv |
dc.subject | digitalisering | sv |
dc.subject | controller | sv |
dc.subject | controllerrollen | sv |
dc.subject | management accountant | sv |
dc.subject | färdigheter | sv |
dc.subject | digitala verktyg | sv |
dc.subject | business intelligence | sv |
dc.subject | big data | sv |
dc.subject | arbetsuppgifter | sv |
dc.title | Digitaliseringen och de digitala teknologiernas påverkan på controlleryrkets roll, arbetsuppgifter och färdigheter | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |