ALLSÅNGEN I ANGERED 1980–2019 En explorativ fallstudie av ett långlivat samarbete mellan kulturskola och grundskola
Abstract
Syfte: Detta examensarbete syftar till att undersöka och beskriva hur Allsången i Angered,
ett samarbete mellan grundskola och kulturskola som initierades och byggdes upp av
musikhandledare, utvecklades och överlevde från 1980 till 2019.
Teori: Det centrala teoretiska ramverket utgörs av aktör-nätverkteori (ANT) och mer specifikt
Michel Callons översättningsteori. Jag betraktar arbetssättet Allsången i Angered
som ett långlivat skolutvecklingsarbete, där projektet består och upprätthålls av ett
nätverk av aktörer, som alla har betydelse för projektets överlevnad.
Metod: Undersökningen är en fallstudie av Allsången i Angered från 1980 och framåt, genomförd
med hjälp av semi-strukturerade intervjuer och ANT. Nio informanter har intervjuats,
varav fem från grundskolans sida av samarbetet och fyra från kulturskolans.
Resultat: Redovisningen av resultatet har jag delat upp i en historik över Allsången i Angered
och en analys av hur nätverkets problematisering, intressering, värvning och mobilisering
sett ut. Analysen visar att nätverket som utgjorde Allsången i Angered hade sin
styrka i en gemensam problematisering med huvudsaklig utgångspunkt i musikhandledarnas
metod och grundsyn. Allsångsföreställningen var en viktig aktör, som manifesterade
och kommunicerade nätverkets värderingar och intressegemenskap. Intresseringen
fungerade bra för dem som attraherats av problematiseringen och den fortbildning
som följde med projektet, men här syns också känsligheten för nya ideologiska
vindar när chefer och politiker med engagemang i andra nätverk tog intryck av andra
pedagogiska idéer och ekonomiska prioriteringar. Detta blev synligt som en svaghet i
värvningen genom att verksamheten aldrig fick en formellt säker grund och ofta övergavs
av chefer och politiker när konkurrensen om resurser ökade. Det var svårt att få
den tid och kontinuitet som krävdes för att få till ett samarbete ”på riktigt”. Verksamhetens
formbarhet, som möjliggjorde för många aktörer och idéer att ta plats inom ramen
för projektet, var en förutsättning för en lyckad intressering men försvårade värvning
och mobilisering. Mobiliseringen fungerade spontant väl och baserades på starka
förbindelser och stolthet över vad man uppnått – men när svagheterna i intressering
och värvning blev uppenbara, så räckte detta inte till. Mobiliseringen kunde inte
hindra projektet från att läggas ner.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-09-06Author
Rydberg, Emma
Keywords
Allsången i Angered
musikhandledare
kulturskola
aktör-nätverkteori
fallstudie
Series/Report no.
Kandidat
VT21 IPS LAU927
Language
swe