Från stum till talande - En fallstudie i musikpedagogiskt arbete med en elev med Downs syndrom
Abstract
I den här uppsatsen dokumenterar och analyserar jag det pedagogiska arbetet med en elev med Downs syndrom (DS). Eleven är 17 år men kognitivt på förskolenivå. Eleven har inte haft fungerande röst eller kunnat ljuda utan mest viskat fram det han talat. Men med hjälp av min röstträning, inom ramen för musikundervisningstimmarna, har hen börjat ljuda, använda rösten och svara med ljudande tal. Det jag kommit fram till genom att analysera min träning med eleven är; att interaktionen och de sång- och röstövningar vi gjort tillsammans eleven och jag, resulterat i att eleven fått en hörbar röst och har börjat tala. Elever med funktionsnedsättning har fysiska och mentala hinder att tillgodogöra sig röst och talträning. De kan inte öva och strukturera upp sin dag själva till övning mellan lektionerna. De är helt hänvisade till mig som lärare för att få kontinuitet och förståelse för hur övningarna ska utföras. Det gör att progressionen framåt går långsamt och sträcker sig över flera år eller hela livet. Eftersom de saknar fungerande tal och i huvudsak använder AKK, alternativ kommunikation, riskerar deras kommunikation att begränsas och de blir ofta beroende av assistenter och närstående för att klara vardagen. Därför tycker jag min studie är angelägen för att personer med funktionsnedsättning och främst då de med icke fungerande tal ska få den hjälp, träning och undervisning de behöver för att få ett fungerande tal.
Degree
Student essay