Finns den poesiintresserade lärarstudenten? En enkätundersökning om poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk
Sammanfattning
Syftet med föreliggande undersökning är att undersöka poesiintresset hos lärarstudenter i svenska och svenska som andraspråk. Detta görs genom en kvantitativ enkätundersökning där några hypoteser testas mot bakgrund av tidigare forskning och ett teoretiskt ramverk. Den första frågeställningar som besvaras är: Påverkar faktorerna kön, föräldrars utbildningsnivå, kulturell bakgrund och ämnesinriktningen poesiintresset hos ämneslärarstudenter? Av resultatet framgår att varken kön, föräldrars utbildnings-nivå eller ämnesinriktning påverkar poesiintresset. Där resultatet utmärker sig är gällande kulturell bakgrund. För de lärarstudenter där kulturella aktiviteter har haft stor betydelse hemifrån är intresset för kultur och poesi högre än för de studenter där kulturintresset hemifrån inte har varit närvarande. Den andra frågeställningen som besvaras är: Har ämnesinriktningen svenska respektive svenska som andraspråk betydelse för hur lärarstudenterna tänker kring poesin i förhållande till sin egen och kommande undervisning? Av resultatet framgår bl.a. att lärarutbildningen till större del erbjuder poesi i svenskämnet än i svenska som andraspråk och att lärarstudenterna tycker att poesin är viktig för svenskämnet. En slutsats, baserat på uppsatsens resultat, är att utbildningen oavsett inriktning inte alls verkar påverka intresset för poesi. Frågan är hur lärarstudenter som inte är intresserade av poesi ska få ett ökat intresse för poesi och hur ointresset påverkar framtida undervisning om poesi. Det är utmaningar för lärarutbildningen att fundera över. Det finns väldigt lite forskning om lärarstudenters poesiintresse. En fråga för fortsatt forskning kan vara att genomföra upprepade mätningar över tid, en s.k. longitudinell design, för att kunna besvara frågar av mer kausal karaktär som t.ex. om poesi-intresse påverkas av utbildningen eller vilken typ av faktorer som kan förklara poesianvädning i en framtida lärarroll.
Examinationsnivå
Student essay