Film i gymnasieskolans svenskämne. En jämförande studie för läsåren 18/19 och 19/20
Abstract
Då det i ämnesplanen till gymnasieskolans svenskämne tydligt uttrycks att film är ett innehåll som ska bearbetas på olika sätt, är syftet med föreliggande studie att bidra med kunskap om de filmer som gymnasieskolans svensklärare använder i sin undervisning. Materialet i studien utgörs av enkätsvar från 826 verksamma gymnasiesvensklärare som svarar på vilka filmer de använt i sin undervisning läsåren 18/19 och 19/20, samt en läromedelsanalys där förekomsten av film analyseras kvantitativt i de 35 läromedel som lärarna i högst utsträckning svarar att de använder i sin undervisning.
Genom en kvantitativ jämförelsestudie där lärarnas filmer jämförs med de filmer som ingår i svenskämnets läromedel och med de filmer som utgör en filmhistorisk kanon, besvaras följande frågeställningar: Vilka filmer visar lärarna? Vilka filmer ingår i läromedlen?
I vilken utsträckning förhåller sig lärarnas och läromedlens filmer till en filmhistorisk kanon?
Resultatet visar att lärarna i lägre grad än läromedlen, och framförallt i lägre grad än filmkanon, visar äldre film (film producerad tidigare än 1990-talet i synnerhet), att lärarna och läromedlen i högre grad än kanon lyfter filmer med litterära förlagor, och att filmkanon innehåller en betydligt större språklig bredd, där läromedlen, och framförallt lärarna, i huvudsak visar film med svenska eller engelska som huvudsakligt talat språk.
Resultaten aktualiserar frågan om hur svenskämnets ämnesplan bör förstås i förhållande till film – lärarnas filmurval, på aggregerad nivå, är möjligen för snävt för att kunna sägas efterleva vad ämnesplanen påbjuder.
Degree
Student essay