"I just go in and read in the phone sometimes" A survey of students' reading experiences and reading habits in year 8
Abstract
Abstract
Studiens syfte är att undersöka läserfarenheter och läsvanor hos elever i årskurs åtta.
Förutsättningarna skiljer sig åt för eleverna i vardera skolor på grund av området de bor
i. Studien är baserad på en kvantitativ undersökning med digitala enkät-frågor som skickats
ut till ansvariga lärare i båda skolorna. Resultatet av enkät-frågorna visar att eleverna i de två
skolorna läser både böcker och nyheter men i olika omfattning. I ena skolan läser eleverna
nyheterna oftare på grund av att området är socioekonomiskt utsatt, men eleverna läser
fortfarande böcker. På den andra skolan som ligger i ett lugnare område läser eleverna mer
böcker men det visade sig att en del elever läser på grund av tvång från föräldrar och lärare.
Tidigare forskning har kommit fram till att barn vars föräldrar är läsande förebilder, tenderar
att ha en läsvana. I min undersökning har resultatet visat sig att detta delvis stämmer.
Degree
Student essay