• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"I just go in and read in the phone sometimes" A survey of students' reading experiences and reading habits in year 8

Abstract
Abstract Studiens syfte är att undersöka läserfarenheter och läsvanor hos elever i årskurs åtta. Förutsättningarna skiljer sig åt för eleverna i vardera skolor på grund av området de bor i. Studien är baserad på en kvantitativ undersökning med digitala enkät-frågor som skickats ut till ansvariga lärare i båda skolorna. Resultatet av enkät-frågorna visar att eleverna i de två skolorna läser både böcker och nyheter men i olika omfattning. I ena skolan läser eleverna nyheterna oftare på grund av att området är socioekonomiskt utsatt, men eleverna läser fortfarande böcker. På den andra skolan som ligger i ett lugnare område läser eleverna mer böcker men det visade sig att en del elever läser på grund av tvång från föräldrar och lärare. Tidigare forskning har kommit fram till att barn vars föräldrar är läsande förebilder, tenderar att ha en läsvana. I min undersökning har resultatet visat sig att detta delvis stämmer.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69542
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_69542_1.pdf (1.317Mb)
Date
2021
Author
Haidar Yousif, Hawra
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV