"I just go in and read in the phone sometimes" A survey of students' reading experiences and reading habits in year 8
dc.contributor.author | Haidar Yousif, Hawra | sv |
dc.date.accessioned | 2021-09-08T12:06:36Z | |
dc.date.available | 2021-09-08T12:06:36Z | |
dc.date.issued | 2021 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69542 | |
dc.description.abstract | Abstract Studiens syfte är att undersöka läserfarenheter och läsvanor hos elever i årskurs åtta. Förutsättningarna skiljer sig åt för eleverna i vardera skolor på grund av området de bor i. Studien är baserad på en kvantitativ undersökning med digitala enkät-frågor som skickats ut till ansvariga lärare i båda skolorna. Resultatet av enkät-frågorna visar att eleverna i de två skolorna läser både böcker och nyheter men i olika omfattning. I ena skolan läser eleverna nyheterna oftare på grund av att området är socioekonomiskt utsatt, men eleverna läser fortfarande böcker. På den andra skolan som ligger i ett lugnare område läser eleverna mer böcker men det visade sig att en del elever läser på grund av tvång från föräldrar och lärare. Tidigare forskning har kommit fram till att barn vars föräldrar är läsande förebilder, tenderar att ha en läsvana. I min undersökning har resultatet visat sig att detta delvis stämmer. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | "I just go in and read in the phone sometimes" A survey of students' reading experiences and reading habits in year 8 | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | sv | |
dc.type.degree | Student essay | sv |