Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar
Abstract
Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. Den syftar också till att ge kunskap kring hur denna grupp elever beskriver sina erfarenheter av musikundervisning på gymnasiet. För studien har åtta individuella intervjuer genomförts med fyra tjejer som spelar stereotypt maskulint kodade instrument och fyra killar som spelar stereotypt feminint kodade instrument. Empirin analyseras delvis utifrån begreppet kulturellt kapital men framförallt utifrån ett genusteoretiskt perspektiv som grundas i en socialkonstruktionistisk teori. Resultatet visar att informanterna, med ett undantag, vid instrumentvalet inte reflekterat över att instrumenten skulle vara könskodade. Samtliga talar dock om sitt instrument som ovanligt för sitt kön då de genom diverse musikaliska sammanhang observerat
en könsmarkerad instrumentfördelning. Det anförs både problematiska och positiva aspekter av att spela ett ovanligt instrument i förhållande till könsstereotypa föreställningar där tjejerna i studien beskriver problematiska aspekter i större utsträckning än killarna. Resultatet lyfter även olika faktorer som påverkar informanternas upplevelser av musikundervisningen, så som instrumentens konnotationer, egna och andras sociala egenskaper, samt lärares inverkan.
Degree
Student essay