• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att gå emot: En kvalitativ studie om elever vars instrumentval utmanar könsstereotypa föreställningar

Sammanfattning
Föreliggande kvalitativa studie syftar till att skapa ökad kunskap kring elevers instrumentval, med ett specifikt fokus på elever som gjort ovanliga val i relation till könsstereotypa föreställningar om musikinstrument. Den syftar också till att ge kunskap kring hur denna grupp elever beskriver sina erfarenheter av musikundervisning på gymnasiet. För studien har åtta individuella intervjuer genomförts med fyra tjejer som spelar stereotypt maskulint kodade instrument och fyra killar som spelar stereotypt feminint kodade instrument. Empirin analyseras delvis utifrån begreppet kulturellt kapital men framförallt utifrån ett genusteoretiskt perspektiv som grundas i en socialkonstruktionistisk teori. Resultatet visar att informanterna, med ett undantag, vid instrumentvalet inte reflekterat över att instrumenten skulle vara könskodade. Samtliga talar dock om sitt instrument som ovanligt för sitt kön då de genom diverse musikaliska sammanhang observerat en könsmarkerad instrumentfördelning. Det anförs både problematiska och positiva aspekter av att spela ett ovanligt instrument i förhållande till könsstereotypa föreställningar där tjejerna i studien beskriver problematiska aspekter i större utsträckning än killarna. Resultatet lyfter även olika faktorer som påverkar informanternas upplevelser av musikundervisningen, så som instrumentens konnotationer, egna och andras sociala egenskaper, samt lärares inverkan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69560
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_69560_1.pdf (781.7Kb)
Datum
2021
Författare
Malmström, Elise
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV