• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Film i huvudrollen. Spelfilmens funktion i gymnasieskolans svenskundervisning - en intervjustudie

Abstract
Berättande med rörlig bild dominerar idag unga människors fiktionskonsumtion och arbetet med ”film och andra medier” (Skolverket, 2011) är någonting som ingår i uppdraget för svensklärare på gymnasiet. I den här uppsatsen undersöks spelfilmens funktion i några lärares svenskundervisning på gymnasiet. Det görs utifrån frågeställningar som söker svar på vilka lärarnas motiv till att visa spelfilm är, hur arbetet med spelfilm går till, och hur de ser på relationen mellan spelfilm och skönlitteratur. Forskningsmaterialet utgörs av sex intervjuer med verksamma svensklärare på gymnasiet och en intervju med en filmpedagog. Med hjälp av tematisk analys urskiljs framträdande mönster som presenteras i relation till frågeställningarna. Materialet tolkas med hjälp av Christina Olin-Schellers indelningar av olika sätt att använda film i svenskundervisningen samt Lars-Göran Malmgrens ämneskonceptioner. Resultatet visar att vanliga motiv till att visa spelfilm i svenskundervisningen är dess benägenhet att väcka känslor och möjligheten att använda spelfilm som ingång till litteraturläsning och -förståelse. Filmarbetet ingår ofta i tematiska projekt och i det konkreta arbetet med film använder sig lärare framförallt av gruppdiskussioner och textproducerande uppgifter. Filmens dominanta plats i elevers liv är för lärarna både ett argument för och ett argument mot att ägna mycket tid åt det i undervisningen. Lärarna ser skönlitteratur som viktigare än spelfilm i undervisningen, inte minst på grund av sjunkande läsförståelse och -vana hos elever.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69562
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_69562_1.pdf (1.131Mb)
Date
2021
Author
Janzon, Martin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV