• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande

Abstract
Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning av DET har inte tidigare undersökts på detta sätt, så en teoretisk analysmodell har utformats där perspektiven fritidsskrivande, skrivundervisning och elevers föreställningar om språkliga normer lyfts fram. Studien tar avstamp i ett språksociologiskt perspektiv och en hypotes om att talspråklig användning av DET (DE) påverkas av hög konsumtion av informell text på sociala medier och informellt skrivande i chatt. En jämförelse görs därför mellan felanvändning 2012 och felanvändning 2021 för att utforska om felanvändningen har förändrats. I studien intresserar jag mig också för om språkriktighetsundervisning påverkar ungdomars felanvändning av DET och hur ungdomarna själva reflekterar kring chattspråkets influenser på formellt skrivande. Undersökningen är uppdelad i tre delstudier där olika aspekter av felanvändning undersöks genom kvantitativ och kvalitativ textanalys samt tematisk analys av en enkät. Delstudiernas resultat visar att felanvändning av DET är komplext. Majoriteten av ungdomarna själva upplever exempelvis att deras chattande påverkar skrivandet i skolan på ett eller annat sätt och att talspråkliga drag i chattandet är vanligt. Samtidigt syns inte denna upplevda påverkan explicit i studiens textmaterial.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69570
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_69570_1.pdf (3.206Mb)
Date
2021
Author
Sandberg, Lina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV