• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

De kan man säga, men inte skriva! En studie av elevers felanvändning av det i svenskundervisningens skrivande

Sammanfattning
Denna uppsats syftar till att skapa förståelse för hur ungdomar felanvänder DET i formellt textskrivande i skolan genom att studera fenomenet utifrån olika infallsvinklar, analysmetoder och material. Ungdomars felanvändning av DET har inte tidigare undersökts på detta sätt, så en teoretisk analysmodell har utformats där perspektiven fritidsskrivande, skrivundervisning och elevers föreställningar om språkliga normer lyfts fram. Studien tar avstamp i ett språksociologiskt perspektiv och en hypotes om att talspråklig användning av DET (DE) påverkas av hög konsumtion av informell text på sociala medier och informellt skrivande i chatt. En jämförelse görs därför mellan felanvändning 2012 och felanvändning 2021 för att utforska om felanvändningen har förändrats. I studien intresserar jag mig också för om språkriktighetsundervisning påverkar ungdomars felanvändning av DET och hur ungdomarna själva reflekterar kring chattspråkets influenser på formellt skrivande. Undersökningen är uppdelad i tre delstudier där olika aspekter av felanvändning undersöks genom kvantitativ och kvalitativ textanalys samt tematisk analys av en enkät. Delstudiernas resultat visar att felanvändning av DET är komplext. Majoriteten av ungdomarna själva upplever exempelvis att deras chattande påverkar skrivandet i skolan på ett eller annat sätt och att talspråkliga drag i chattandet är vanligt. Samtidigt syns inte denna upplevda påverkan explicit i studiens textmaterial.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69570
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_69570_1.pdf (3.206Mb)
Datum
2021
Författare
Sandberg, Lina
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV