Den färgblinda teaterundervisningen En intervjustudie av hur elever upplever sina möjligheter att diskutera och arbeta med begrepp som etnicitet och ras i teaterundervisning
Sammanfattning
Studien ämnar bidra till att skapa insyn i hur elever upplever att de får möjlighet att diskutera och arbeta med frågor kring begrepp som etnicitet och ras i teaterundervisning. Inför denna studie utfördes fokusgruppsintervjuer med sex elever vid en gymnasieskola. Den intersektionella teorin har stått som paraplybegrepp för min analys, och för att synliggöra brytpunkten emellan begreppen etnicitet och ras har den post-koloniala och critical race theory använts. Det finns en problematik i att det saknas diskussion kring frågor som berör etnicitet och ras i teaterundervisningen idag. De frågeställningar som studien har utgått från lyder ”Hur beskriver elever att frågor gällande etnicitet och ras behandlas i teaterundervisningen?”, ”Hur beskriver teaterelever att frågor gällande etnicitet och ras behandlas i analys och tolkning av manus?” och ”Hur beskriver teaterelever att frågor gällande etnicitet och ras behandlas i arbetet med att bygga upp en karaktär?”
Resultat visar på att respondenterna inte upplever att de har fått möjlighet att diskutera frågor kring begrepp som ras och etnicitet. Resultatet visar dessutom att det finns en önskan att sådana ämnen ska diskuteras i högre utsträckning i teaterundervisning.
Examinationsnivå
Student essay