• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DUBBELT UPPDRAG - MELLAN TVÅNG OCH RELATION - En kvalitativ studie om hur behandlingspedagoger på SiS ungdomshem upplever sin yrkesroll

Abstract
Syftet med studien var att undersöka den dubbla roll som behandlingspedagoger som arbetar inom Statens institutionsstyrelse (SiS) har och vilka strategier de har för att hantera den. Med dubbel roll menar vi att samtidigt som behandlingspedagogerna skall arbeta behandlande och stödjande och ha goda relationer med ungdomarna, också har särskilda befogenheter de ibland behöver använda gentemot ungdomarna. Vi använde oss av kvalitativ metod och genomförde intervjuer med fem behandlingspedagoger som arbetar inom SiS. I analysen använde vi oss av makt som teoretisk ansats och kompletterade det med kommunikations-/relationsteori, för att analysera vår insamlade empiri. Vår studie visade att behandlingspedagogerna använder sig av olika strategier för att hantera sin roll. Att skapa allians med ungdomarna och vara tydlig med sina befogenheter beskrev behandlingspedagogerna som exempel på sådana strategier. De lyfte även olika former av samtal, handledning och utbildningar som de får tillgång till inom organisationen. I analysen kom vi fram till att de strategier behandlingspedagogerna har inte suddar ut det ojämlika maktförhållande som råder, men de kan underlätta arbetet och relationsskapandet med ungdomarna. Viktigt att tänka på för behandlingspedagogerna är att vara tydliga, självmedvetna och reflektera över sin egen roll i förhållande till ungdomarna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69658
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_69658_1.pdf (376.5Kb)
Date
2021-09-17
Author
Alm, Frida
Barksten, Lina
Keywords
behandlingspedagoger
relationer
befogenheter
makt
allians
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV