• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

DUBBELT UPPDRAG - MELLAN TVÅNG OCH RELATION - En kvalitativ studie om hur behandlingspedagoger på SiS ungdomshem upplever sin yrkesroll

Sammanfattning
Syftet med studien var att undersöka den dubbla roll som behandlingspedagoger som arbetar inom Statens institutionsstyrelse (SiS) har och vilka strategier de har för att hantera den. Med dubbel roll menar vi att samtidigt som behandlingspedagogerna skall arbeta behandlande och stödjande och ha goda relationer med ungdomarna, också har särskilda befogenheter de ibland behöver använda gentemot ungdomarna. Vi använde oss av kvalitativ metod och genomförde intervjuer med fem behandlingspedagoger som arbetar inom SiS. I analysen använde vi oss av makt som teoretisk ansats och kompletterade det med kommunikations-/relationsteori, för att analysera vår insamlade empiri. Vår studie visade att behandlingspedagogerna använder sig av olika strategier för att hantera sin roll. Att skapa allians med ungdomarna och vara tydlig med sina befogenheter beskrev behandlingspedagogerna som exempel på sådana strategier. De lyfte även olika former av samtal, handledning och utbildningar som de får tillgång till inom organisationen. I analysen kom vi fram till att de strategier behandlingspedagogerna har inte suddar ut det ojämlika maktförhållande som råder, men de kan underlätta arbetet och relationsskapandet med ungdomarna. Viktigt att tänka på för behandlingspedagogerna är att vara tydliga, självmedvetna och reflektera över sin egen roll i förhållande till ungdomarna.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69658
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
Fil(er)
gupea_2077_69658_1.pdf (376.5Kb)
Datum
2021-09-17
Författare
Alm, Frida
Barksten, Lina
Nyckelord
behandlingspedagoger
relationer
befogenheter
makt
allians
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV