• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Magisteruppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn och ungas möjligheter till sexuell identitetsutveckling En litteraturöversikt om problem, lösningar och subjektspositioner i forskning om sexualitetsundervisning

Sammanfattning
Föreliggande uppsats ämnar synliggöra hur forskning konstituerar problem och lösningar, producerar subjektspositioner samt undervisningsmodeller som anses kvalitativa inom sexualitetsundervisning. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur tidigare forskning (publicerade mellan 2000 – 2021) om policyförändringar inom sexualitetsundervisning konstituerat problem och lösningar för sexualitetsundervisningen. Vidare undersöker jag hur de förslag som lyfts fram som kvalitetsförbättrande för sexualitetsundervisningen har konstituerats och legitimerats genom olika barnsynsdiskurser. Detta synliggörs genom en hybridform av den systematiska och narrativa litteraturöversikten, där utgångspunkter i förståelsen om subjekt och omvärlds präglas av diskursteoretiska perspektiv. Resultatet visar att det främjande perspektivet anses kvalitativt när det jämförs med riskperspektivet, det produceras snäva subjektspositioner där objekten ges förhållningsvis lite makt i sin sexuella identitetsutveckling samt att barns rättigheter konceptualiserar till deras rättighet till att göra rätt val. Uppsatsen visar hur förståelsen av barn och ungas individuella behov härstammar från statistiska mätningar av utsatthet samt ger effekter av maktojämlikheter mellan flickor-pojkar samt, de som anses vara utanför normen.
Examinationsnivå
Student Essay
Student Essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69682
Samlingar
  • Magisteruppsatser (IPKL)
Fil(er)
gupea_2077_69682_1.pdf (398.5Kb)
Datum
2021-09-22
Författare
Lerman, Frida
Nyckelord
subjektspositioner
sexualundervisning
sexualitetsundervisning
diskurs
läroplan
barnsyn
barns rättigheter
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV