Digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen och kompetensutveckling. En kvalitativ studie om hur digitalisering har påverkat revisionsprocessen och kompetensförändringar inom yrket.
Digitaliseringens påverkan på revisionsprocessen och kompetensutveckling. En kvalitativ studie om hur digitalisering har påverkat revisionsprocessen och kompetensförändringar inom yrket.
Sammanfattning
Bakgrund och problem: Digitaliseringen har medfört ett nytt affärslandskap för revisorerna
att verka i som innebär automatiseringar och att arbeta med informationssystem. Forskningen
säger att revisorer kommer ett elimineras om man inte inkluderar nya kompetenser och att
revisionsyrket kommer att förändras. Problematiseringen blir att se hur de digitala
förändringarna påverkar praktiskt.
Syfte: Studiens syfte är att bidra till ökad förståelse för hur digitaliseringen påverkar
revisionsprocessen samt bidra till förståelse till hur revisorerna upplever förändrade
kompetenskrav inför framtida omställningar.
Avgränsningar: Studien är avgränsat geografiskt till Göteborg, Sverige. Avgränsningen är
mer specifikt hos de största revisionsbyråerna för att undersöka lokalt inom ämnet. Studien är
begränsad genom ett urval som inte kommer representera någon generalisering utan mer de
utvalda respondenternas uppfattningar.
Metod: Studien tillämpar en kvalitativ forskningstaktik som inkluderar semistrukturerade
intervjuer med respondenterna. Efter detta har teori och empiri analyserat gentemot varandra
för att uppfylla syftet.
Resultat och slutsatser: Utifrån stående analys kan man dra slutsatser om att digitalisering
har förändrat revisionsprocessens alla delar: planering, granskning och rapporteringen.
Digitaliseringen har medfört en ny roll som inkluderar mer rådgivning eftersom fler delar har
automatiserats. Det behövs även inkluderas fler och mer uppdaterade kompetenser inom IT
för att anpassa sig till de digitala förändringarna.
Förslag till fortsatt forskning: För vidare forskning skulle det vara givande att utföra en
liknande studie men med ett fokus på kundrelationer inom revisionsbranschen. Detta med
tanke på att den nya rollen som rådgivare har haft ett högt fokus i denna studie samt att
inkludera fler respondenter för att få en större kontext och kunna dra en högre generalisering
inom forskningsområdet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2021-09-22Författare
Eriksson, Jennifer
Nyckelord
digitalization
audit
information systems
auditing process
big data
information technology in audit
future in audit
Serie/rapportnr.
Redovisning
20/21:37
Språk
swe