Show simple item record

dc.contributor.authorRamsén, Felicia
dc.date.accessioned2021-09-23T09:32:29Z
dc.date.available2021-09-23T09:32:29Z
dc.date.issued2021-09-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69698
dc.description.abstractStoryline är en undervisningsform som utgår ifrån elevernas tankar och skapande. Denna studie syftar till att utveckla kunskap om vilken betydelse som estetik har för Storyline, samt hur estetiska processer kan vara främjande för elevers förståelse i undervisning genom en Storyline riktad mot hållbarhet. Studien är en del av ett aktionsprojekt som pågått under våren 2021 på en svensk grundskola som arbetar årligen med Storyline i undervisningen. Metoden som använts är observation, främst deltagande observation, som dokumenterats med anteckningar, fotografier och filminspelningar. Resultatet analyseras med stöd i pragmatiska och sociokulturella teorier samt det centrala begreppet estetiska erfarenheter. Analysen är gjord genom hermeneutisk tolkningsprocess och förstås utifrån delar i förhållande till helhet i undervisningskontext. Studien visar på flera exempel på estetiska moment i Storyline där elever får förutsättningar för att utveckla sina förmågor för reflektion, kreativitet, social interaktion och förståelse. Genom att eleverna får stöd och undervisning genom estetiska och skapande processer att utveckla dessa förmågor ges även förutsättningar för dem att bli medvetna och ansvarstagande individer i samhället.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectestetik, estetiska erfarenheter, estetiska processer, skapande, Storyline, hållbarhetsv
dc.titleEstetik och dess betydelse i Storyline för hållbar utvecklingsv
dc.title.alternativeAesthetics and its significance in Storyline for sustainable developmentsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studieseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record