dc.contributor.author | Dominique, Corinne | |
dc.date.accessioned | 2021-09-28T09:31:27Z | |
dc.date.available | 2021-09-28T09:31:27Z | |
dc.date.issued | 2021-09-28 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69718 | |
dc.description.abstract | Detta arbete syftar till att identifiera och diskutera förutsättningar för skapande med utgångspunkt i två perspektiv: ett konstnärligt samarbete inriktat mot komposition och koreografi, och ett större perspektiv på komponerande inom institutionella, kulturella och ideologiska narrativ. Det första, inzoomade perspektivet inbegriper frågor om samarbetet; hur konstformerna förhåller sig till varandra samt hur skapandets förutsättningar ser ut i processen. I det större, utzoomade perspektivet gäller frågorna den konstmusikaliska prägeln på en kompositionsutbildning, och hur skillnader i konstnärlig profilering och estetiska uttryck värderas. Metoden för att utforska frågorna är intervjuer och ett processorienterat projekt. Bland arbetets slutsatser betonas vikten av samspelande komponenter i en konstnärlig process, liksom insikter om riskerna med en allt för rigid ideologisk och estetisk demarkering mot den breda kulturen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | kompositör och musiker | sv |
dc.subject | komposition och koreografi | sv |
dc.subject | allkonstverk | sv |
dc.subject | choreomusicology | sv |
dc.subject | musicking | sv |
dc.subject | kombinerade konstformer | sv |
dc.subject | skapandemetoder | sv |
dc.subject | konstmusik | sv |
dc.subject | populärmusik | sv |
dc.title | Konstnärligt svängrum – en skildring av skapandets förutsättningar i inzoomat och utzoomat perspektiv | sv |
dc.title.alternative | Artistic maneuvers – zooming in and out on creative possibilities | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |