• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Masteruppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

FÖRSKOLLÄRARES FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR PLANERING OCH UNDERVISNING I FÖRSKOLAN

Abstract
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare beskriver och planerar undervisning, samt vilka förutsättningar de har för planering och vilka konsekvenser det får för undervisningen. Teori: Den teoretiska inramningen i denna undersökning är Bernsteins pedagogiska teori (Bernstein, 2000). Planering kan förstås som en del av den underliggande struktur som bygger upp den pedagogiska praktiken och som förskollärare både är påverkade av och medskapare till. För att beskriva kommunikationen används begreppen inramning och klassifikation där inramning avser vem som styr innehåll, hastighet och selektion och klassifikation beskriver avgränsningar mellan olika yrkesgrupper/individer/innehåll. Metod: Genom kontakt med slumpvis utvalda förskoleförvaltningar blev ett urval av förskollärare som arbetar målstyrt utifrån läroplanen, kommunicerade. Dataproduktionen genomfördes som samtalsintervjuer utifrån en intervjuguide, med totalt sex förskollärare i fyra intervjuer. Samtalsintervjuerna genomfördes som videosamtalsintervjuer via plattformen Teams och både ljud och video spelades in. Efter transkription genomfördes en teoretiskt driven innehållsanalys av det empiriska materialet. Resultat: I förskollärarnas tal om sin undervisning framträder tre undervisningsformer: planerade undervisningstillfällen med stark klassifikation och inramning, undervisning med svag klassifikation och inramning, samt semiplanerad undervisning, med svag klassifikation och inramning, där lärmiljön används för att skapa möjligheter till lärande och utforskande i barnens fria lek. Den planerade undervisningen i förskolorna utgick till stor del från ett större projekt, där val av innehåll i projektet ofta påverkades av kommunens eller rektors prioriterade mål, vilket begränsade förskollärarnas handlingsrum. Samarbetet i arbetslaget, strukturerade möten med hela arbetslaget och en strukturerad planeringsprocess framträdde som förutsättningar för planering av undervisning. Resultatet öppnar upp diskussionen om huruvida stark klassifikation och inramning av planeringstiden och planeringsprocessen kan bidra till att höja undervisningens kvalitet och stärka förskollärares profession.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69734
Collections
  • Masteruppsatser (IPKL)
View/Open
gupea_2077_69734_1.pdf (539.1Kb)
Date
2021-09-30
Author
Mork, Jenny
Keywords
Förskola
planering
undervisning
förutsättningar
förskollärare
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV