• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Swedish / Institutionen för svenska språket (-2021)
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6

Abstract
Syftet med denna uppsats är att utröna ordförrådets betydelse för läsförståelsen hos första- och andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6. Mer specifikt undersöks om det finns något samband mellan bredd och djup i ordförståelse och läsförståelseförmåga hos dessa elever och om det finns några skillnader mellan de förstaspråkstalande och andraspråkstalande elevernas prestationer i ordförståelsetest eller läsförståelse. 37 informanter, 20 förstaspråkstalande elever av svenska och 17 andraspråkstalande elever av svenska i årskurs 6 genomför tre ordförrådstest och resultaten i dessa jämförs med deras resultat och betyg i de nationella provens test av läsförståelse för årskurs 6. Ordförrådets bredd testas med hjälp av ett nivå/omfångstest och ordförrådets djup testas med hjälp av ett synonymtest och ett kollokationstest. Det finns ett linjärt samband mellan resultaten på samtliga dessa ordförståelsetest och elevernas totalbetyg i läsförståelse på de nationella proven. Detta indikerar att det finns ett linjärt samband mellan både bredden och djupet i elevernas ordförråd och deras läsförståelse. I samtliga ordförståelsetest presterar de elever som talar svenska som andraspråk som grupp sämre än de elever som talar svenska som förstaspråk. Detta korrelerar väl med deras läsförståelse, då sva-eleverna som grupp har lägre totalbetyg i läsförståelse och presterar sämre i samtliga fyra läsförståelseprocesser som testas i de nationella proven. I den läsförståelseprocess där man enbart ska hitta och återge information presterar dock sva-eleverna som grupp nästan i nivå med sve-eleverna som grupp. Båda grupper presterar bäst i denna process, medan processer som förutsätter tolkning och resonemang verkar innebära större utmaningar för båda grupper. Dessa resultat visar att läsförståelseprocesser som kräver tolkning och resonemang troligen förutsätter ett större djup i ordförståelsen än de läsförståelseprocesser som enbart går ut på att hitta information och dra enkla slutsatser utifrån denna.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69742
Collections
  • Magisteruppsatser (Department of Swedish / Institutionen för svenska språket)
View/Open
Uppsats (946.9Kb)
Date
2021-10-01
Author
Sjödin, Elaine
Keywords
svenska som andraspråk
ordförråd
läsförståelse
ordförrådets bredd
ordförrådets djup
Series/Report no.
Uppsats
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV