dc.contributor.author | Abrahamsson, Pernilla | |
dc.date.accessioned | 2021-10-14T12:40:01Z | |
dc.date.available | 2021-10-14T12:40:01Z | |
dc.date.issued | 2021-10-14 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69801 | |
dc.description.abstract | Denna studie är en kvalitativ studie om psykologisk säkerhet i näringsliv och skola. Syftet med studien är att undersöka hur lärare i skolan respektive medarbetare och chefer i näringslivet
resonerar kring begreppet psykologisk säkerhet samt att ta reda på vilka likheter och skillnader
som finns mellan dessa olika verksamheter. Frågeställningarna som studien ämnar besvara är:
• Hur resonerar yrkesverksamma lärare i skolan och medarbetare inom näringslivet kring
begreppet psykologisk säkerhet?
• Vad finns det för likheter och skillnader i resonemangen om begreppet psykologisk
säkerhet mellan dessa två yrkeskategorier?
Materialet till studien har samlats in genom fokusgruppsintervjuer och det insamlade materialet har sedan analyserats med ett induktivt tematiskt förhållningssätt. Resultatet presenteras i sex olika teman, och i varje tema beskrivs också de likheter och skillnader som visat sig i
intervjumaterialet från de olika yrkesgrupperna.
Den viktigaste slutsatsen av studien var att alla känner igen sig i begreppet psykologisk säkerhet
och ser potentialen med att jobba aktivt med detta både i arbetsgrupper och i klassrum. Detta
gällde såväl de som tidigare hört talas om begreppet psykologisk säkerhet som de som före
denna studies början inte hade gjort det. Studien avslutas med en diskussionsdel och ett resonemang om idéer för vidare forskning. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Psykologisk säkerhet, psychological safety, tillit, learning zone, sårbarhet, delaktighet | sv |
dc.title | Att kunna vara sig själv och vara okej med det | sv |
dc.title.alternative | To be able to be yourself and be okay with it | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |