• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Närlagat eller levererat? En kvantitativ studie kring grundskoleelevers nöjdhet med skolmåltideni Göteborg

Sammanfattning
Offentlig sektor är en stor aktör inom kostproduktion och måltidsservice i Sverige där 1,3 miljoner skolmåltider produceras dagligen. Forskare och organisationer har tidigare studerat olika aspekter av elevers nöjdhet med skolmåltiden, mindre undersökt är dock utifrån de olika distributionsformer, d.v.s. tillagnings- eller mottagningskök, som tillämpas av måltidsverksamheterna. Syftet med denna studie är att genom en enkätundersökning jämföra grundskoleelevers nöjdhet med skolmåltiden som serveras från tillagnings- eller mottagningskök inom Göteborg Stad. För att besvara syftet har cirka 200 grundskoleelever från olika stadsdelar i Göteborg rekryterats via rektorer utifrån en bred geografisk spridning. De resultat som presenteras i denna studie indikerar på att skolmåltidens distributionsform har till viss del visat på skillnader i hur grundskoleelever i Göteborg uppfattar skolmåltiden. Denna studie har bland annat visat att eleverna på skolor med mottagningskök tenderar att ha en sämre påverkansmöjlighet på skolmåltiden, då de i lägre grad har kännedom om exempelvis mat/kostråd finns på skolan. Mottagningskökets begränsning verkar kunna kopplas till de dofter som sprids i samband med måltiden medan tillagningskökets begränsningar mer är kopplat till matsalens fysiska egenskaper så som ljudnivå och temperatur. Utifrån FAMM-modellen kan inga skillnader upptäckas utifrån distributionsform, däremot kan konsumtionsfrekvens kopplas till dessa aspekter. Resultatet indikerar att större vikt bör läggas inom skolverksamheten på att locka eleverna till skolmatsalen, vilket ställer krav på god samverkan mellan de olika verksamhetsområden som finns i skolan
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/69854
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_69854_1.pdf (1.277Mb)
Datum
2021-10-22
Författare
Lindström, Andreas
Touray, Isatou
Nyckelord
barn
FAMM
grundskola
mottagningskök
tillagningskök
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV