• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of pedagogical, curricular and professional studies / Institutionen för didaktik och pedagogisk profession (IDPP)
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En studie av lärares förhållningssätt till yttrandefrihet och dess gränser, med fokus på Muhammedkarikatyrerna och andra kontroversiella frågor

Insight provides a better view - study of teachers' approach to free speech and it’s limits, focusing on the Mohammed cartoons and other controversial issues

Abstract
Med utgångspunkt i mordet på den franske läraren Samuel Paty hösten 2020 undersöker denna studie svenska lärares förhållningssätt – teoretiskt såväl som praktiskt/didaktiskt – till Muhammedkarikatyrerna, yttrandefrihet och andra, närliggande kontroversiella frågor. 1. Hur resonerar respondenterna om yttrandefrihet kontra diskriminering/hets mot folkgrupp och hur sätter de dessa gränser i klassrummet? 2. Har respondenterna visat Muhammedkarikatyrerna och varför/varför inte? Ett urval av fem lärare i samhälls- och religionskunskap med erfarenhet av kontroversiella situationer i klassrummet, intervjuades med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att respondenternas åsikter om Muhammedkarikatyrerna är en spegling av den samhälleliga diskursen: en del respondenter lutar åt att yttrandefriheten måste försvaras, andra åt att man inte ska kränka troende. När det gäller konkret undervisning i kontroversiella frågor är dock alla överens om att detta är kontextbundet. Klassrummet är inte bara en offentlig plats – det är också en privat sfär där lärarna måste anpassa undervisningens objekt efter subjekten, det vill säga eleverna. Ingen av respondenterna vill såra muslimska elever genom att visa karikatyrer av profeten, samtidigt som de poängterar vikten av att diskutera yttrandefrihet och demokrati i relation till religiösa dogmer. Respondenterna menar att undervisning i kontroversiella frågor kräver en tillåtande atmosfär och en nära relation till eleverna, en ”empatisk kompass”. Det är en balansakt på slak lina som lärarna utför, men flera respondenter vittnar om tillfällen då de lyckats med balansakten. Då uppstår en känsla av hopp och en tro på det goda i människan. En vetskap om att insikt ger större utsikt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69861
Collections
  • Kandidatuppsatser (IDPP)
View/Open
gupea_2077_69861_1.pdf (377.6Kb)
Date
2021-10-25
Author
Naezer, Ulrika
Keywords
kontroversiella frågor, religionskunskap, samhällskunskap, religion, islam, Muhammedkarikatyrerna, Samuel Paty, Charlie Hebdo, yttrandefrihet, lagen om hets mot folkgrupp, hatbrottslagar
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV