Omsorgsuppdragetsmånga nyanser –Förskollärares resonemang och upplevelser av fenomenet.
Abstract
Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser kring begreppet omsorg i relation till lärande och utveckling. Studien baseras på en kvalitativ metoddär intervjuerna är semistrukturerade. Fem förskollärare på två olika förskolor har deltagit i studien. Våra frågeställningar är: Hur resonerar förskollärare kring begreppet omsorg? Hur resonerar förskollärare kring omsorgsbegreppet i förhållande till lärande och utveckling? Hur upplever förskollärare att omsorgsbegreppet diskuteras med kollegor?Resultatet visar på en mångfald av upplevelser kring omsorgsbegreppet och skilda uppfattningar kring begreppets relation till lärande och utveckling. Omsorgsbegreppet beskrivs i termer av basala behov, trygghet, bemötande samt sociala relationer. Förskollärarna menar att det är viktigt att skapa trygga relationer med barn och betonar att bemötandetär avgörande för hur trygga relationerna blir. Några utsagor pekar även på den egna emotionella utvecklingen för att möjliggöra en god omsorg till barn. En del av förskollärarna ser på omsorgen som ett förhållningssätt och anser att det är en viktig del av omsorgsarbetet, alltså vilken syn de har på barnen. Resultat pekarpåolika upplevelser kring helhetsuppdraget. Delsupplever en del av förskollärarna att omsorg, lärande och utveckling går in i varandra och bildar en helhet. Dessutom visar några av utsagorna att omsorg är grundläggande för att ett lärande och en utveckling ska kunna ske. Men å andra sidan upplever man att omsorgen hamnar i bakgrunden i undervisningen och att lärandet snarare hamnar i fokus. Vidare visar resultatet på att omsorgsbegreppet diskuteras olika beroende på förskollärarnas självmedvetenhet kringomsorgsuppdraget.
View/ Open
Date
2020-06Author
K A Alhabbash, Dunia
Ahmemulic, Jewan
Göransson, Leo
Keywords
trygghet och förhållningssätt
Omsorg
lärande
utveckling
förskolläraren
upplevelser
livsvärld
sociala relationer
status
stress
prestation
Language
swe