Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare
dc.contributor.author | Altimimi, Mariam | |
dc.contributor.editor | Ali, Sarah | |
dc.date.accessioned | 2021-11-01T10:45:04Z | |
dc.date.available | 2021-11-01T10:45:04Z | |
dc.date.issued | 2020-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69895 | |
dc.description.abstract | Syftet med vår studie är att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan samt i vilket syfte förskollärarna dokumenterar. Vi har valt att undersöka förskollärarnas uppfattningar gällande dokumentation som arbetsverktyg eftersom dokumentation är en väsentlig del i förskollärarens yrkesprofession. Vallberg Roth (2011) betonar att dokumentation är ett arbetsverktyg för förskollärare att säkerställa kvalitén i sin yrkesroll i förskolan. I denna studie har vi använt oss av en kvalitativ och fenomenografisk ansats där vi har undersökt förskollärarnas uppfattningar genom intervjuer kring dokumentation som ett arbetsverktyg i förskolan. Empirin av studien består av intervjuer med sju förskolläraren i en känd förskola. Studiens frågeställningar är: hur organiserar förskollärarna sin tid för att kunna genomföra dokumentation i förskolan? Samt vilka aspekter anser förskollärare kan komma att påverka dokumentationsprocessen? Studiens resultat visar att förskollärarna har en gemensam uppfattning om dokumentation i syfte att dokumentation synliggör barnens lärande och kunskap. Dokumentation i förskolan visar sig vara ett hjälpmedel för förskollärarna i deras yrkesroll, då förskollärarna beskriver dokumentationen som en förstärkning till deras yrkesprofession i samband med att dokumentation gynnar förskollärarnas utveckling både individuellt och inom arbetslaget. Resultat visar ytterligare att dokumentation i förskolan kommer med olika hinder, exempelvis att dokumentation upplevs vara tidskrävande och att det finns en viss osäkerhet gällande vad som skall tas med i dokumentation samt vilka läroplansmål som anses vara väsentliga att ta med i dokumentationsprocessen. Slutligen framgår det i studiens resultat att det finns hinder med dokumentation men att möjligheterna överväger dessa hinder. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Dokumentation | sv |
dc.subject | förskollärare | sv |
dc.subject | yrkesprofession | sv |
dc.subject | intervju | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.title | Dokumentation i förskollärares yrkesprofession En intervjustudie med sju förskollärare | sv |
dc.type | Text | sv |