Show simple item record

dc.contributor.authorAndersson, Janina
dc.contributor.editorMudan, Ali
dc.date.accessioned2021-11-01T12:39:46Z
dc.date.available2021-11-01T12:39:46Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69897
dc.description.abstractDen här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet för flerspråkiga barn. Skolverket (2020) skriver att flerspråkigheten i Sverige har ökat och att det nu talas ca 150 språk i det svenska samhället. Skolinspektionen (2010) förklarar att lärande inom flerspråkighet inte har prioriterats lika mycket i förskolans verksamhet utan att man har ansett att flerspråkiga barn har varit i behov av trygghet. Av denna anledningen så blev metoder för att stötta flerspråkiga barn ett fokus i denna studien. Studiens forskningsfrågor är “ “Vilka metoder kan användas för att stimulera flerspråkiga barns språkutveckling?” och “Vilka möjligheter och utmaningar möter flerspråkiga barn inom språkutveckling i förskolan?”. För att besvara dessa frågor så har vi valt att genomföra en systematisk översiktsstudie. Resultatet visade på att det finns en mängd tillvägagångssätt och metoder för hur man kan arbeta med flerspråkiga barn. Det gick inte att synliggöra några rätt eller fel angående vilka av dessa metoder som kan användas utan det beror på pedagogens och förskolans syfte och situation. Dock så blev det synligt att god kommunikation, barns delaktighet och anpassning av verksamheten utefter barnens behov är centralt inom de olika metoderna. Angående flerspråkiga barns möjligheter och utmaningar så blev det synligt att barnen kan möta en mängd olika utmaningar som möjligheter beroende på bland annat språkmiljön och pedagogernas kompetens.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectflerspråkighetsv
dc.subjectförskolasv
dc.titleFörskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjlighetersv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record