Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
Abstract
Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För att vidare undersöka detta utgår studien från tre frågeställningar som är: Vilka uppfattningar har förskollärare om musik? Vilken mening ser förskollärare med musikaliska aktiviteter? Är de musikaliska aktiviteterna spontant genomförda eller planerade utifrån didaktiska val? För att undersöka förskollärares uppfattningar om ämnet musik genomfördes kvalitativa intervjuer. Med hjälp av ljudinspelning dokumenterades intervjuerna.
Resultatet visar att förskollärare är medvetna om hur musik kan bidra till ett lärande. Detta sätts
dock i relation till att det finns faktorer som begränsar användandet. Det framkommer att musik kan bidra till barns delaktighet, identitetsskapande, språkutveckling och motoriska färdigheter. Samtliga förskollärare förklarar att musik främst används som ett medel för att nå andra mål och därmed mer sällan som ett enskilt ämne. Det framgår i resultatet att en bidragande faktor till detta är att lärare upplever en bristande trygghet i användandet av musik. Resultatet analyseras utifrån Lindströms-modellen för att synliggöra lärandeprocesser. Vidare i diskussion används ett sociokulturellt perspektiv tillsammans med Ferms musikaliska dimensioner för att synliggöra barns lärande och förskollärares didaktiska strategier för att avslutningsvis besvara våra frågeställningar.
View/ Open
Date
2020-06Author
Andersson, Maria
Editor
Andersson, Ninni
Keywords
Musik
lärande
didaktiska strategier
förskollärare
Language
swe