Show simple item record

dc.contributor.authorBaltsén, Titti
dc.contributor.authorPeuna, Emelie
dc.contributor.authorSjöstrand, Isabelle
dc.date.accessioned2021-11-01T14:21:49Z
dc.date.available2021-11-01T14:21:49Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69904
dc.description.abstractSyftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och anknytningsteorin. Den metod som har använts är intervjuer som har spelats in och transkriberats. I intervjuerna berättar förskollärare hur de arbetar för att skapa anknytning till nya barn på förskolan och hur de bygger upp relationer till familjer och barn. I studiens resultat framgår det vad som är av vikt för att få möjlighet till en god anknytning till barn och vilken betydelse inskolningen har för den fortsatta tryggheten för barnet på förskolan. I intervjuerna fick pedagogerna också frågan vad som eventuellt hindrar en god anknytning, relation och trygghet för barn och vårdnadshavare. Anknytning baseras på trygghet och kan utifrån resultat liknas med känslomässigt högre relationsskapande. Utifrån resultat kan anknytning i förskolan ses som en självklarhet ur ett vuxet perspektiv. Trots att detta ses som en självklarhet är det utifrån resultat ett svårdefinierat begrepp som inte diskuteras tillräckligt i förskolan. Resultatet hänvisar varje förskollärare till att analysera begreppet anknytning och skapa förståelse för dess innebörd för barnets utveckling och lärande på förskolan.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectförskoleverksamhetsv
dc.subjectFörskolasv
dc.subjectförskolläraresv
dc.subjectyngsta barnensv
dc.subjectanknytningsv
dc.subjectrelationsskapandesv
dc.subjectinskolningsv
dc.subjecttrygghetsv
dc.subjectomsorgsv
dc.titleF ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudiesv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record