dc.description.abstract | Detta är en kvalitativ studie som med hjälp av intervjuer undersöker förskollärares uppfattningar kring stereotypa könsroller i förskolan. Tidigare forskning visar att barn bemöts olika av pedagoger utifrån sin könstillhörighet, att barnen påverkas av normer tidigt samt att barnen själva har åsikter kring stereotypa könsroller. I läroplanen för förskolan (2018) står det även att förskolan ska ge barnen samma möjligheter till att utvecklas, leka och upptäcka oavsett könstillhörighet. Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om hur könsroller kan komma till uttryck bland barnen i förskolans vardagliga situationer, samt hur de arbetar för att motverka stereotypa könsroller. De frågeställningar som studien kommer att undersöka är: Hur anser förskollärare att stereotypa könsroller kommer till uttryck bland barnen i förskolans vardagliga situationer? samt hur beskriver förskollärarna att de arbetar för att motverka stereotypa könsroller?
Intervjumaterialet har analyserats utifrån en fenomenografisk ansats och sedan tolkats utifrån teorierna feministisk poststrukturalism samt queerteori. Studiens viktigaste resultat visar hur förskollärarna verkar uppfatta att stereotypa könsroller tar sig uttryck hos barnen genom deras föreställningar kring vad som är accepterat utifrån sin könstillhörighet gällande exempelvis färger, utseende och leksaker. Det finns även en uppfattning att de stereotypa könsrollerna tar sig uttryck i barnens lek, vad de leker med och vem de leker med. Förskollärarna menar även att de arbetar motverkande genom hur de talar till och med barnen, genom att använda sig utav böcker och boksamtal samt att utformandet av förskolans miljöer är betydelsefullt. | sv |