dc.contributor.author | Christov, Georgia | |
dc.date.accessioned | 2021-11-04T10:26:10Z | |
dc.date.available | 2021-11-04T10:26:10Z | |
dc.date.issued | 2021-11-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/69932 | |
dc.description | Teachers have a central role in supporting students’ digital competence and thereby
in the development of a sustainable digital society. Previous research implies that
teachers’ digital competence is more complex than in other professions. New directives in policy documents lead to increased requirements for teachers to develop a
specific digital competence within the teaching profession, namely professional digital competence. The overall purpose of this study is to gain knowledge about aspects
of professional digital competence from the teachers’ perspective. More specifically
the aim is to identify which aspects of professional digital competence that teachers
bring up in reflective discussions and to analyze these aspects in relation to the
TPACK-framework (Mishra & Koehler, 2006). This study is based on data from
reflective discussions from the research project: Advancing teacher professional digital competence. Theoretically, the study is based on a sociocultural perspective.
Transcripts from the video-documented reflective discussions, where videoclips
from teaching activities were used as elicitations, were analyzed in relation to the
TPACK-framework. The findings suggest that the teachers bring up both contentspecific, pedagogical and technical aspects of professional digital competence in
their reflections on teaching with digital technologies. The technical aspects that the
teachers bring up appears as relevant parts of professional digital competence and
occur simultaneously with content and pedagogical aspects in their reflections. The
results show that in relation to the TPACK-framework, the teachers’ reflections are
understood as a combination of the different knowledge domains; subject specificknowledge (CK), pedagogical knowledge (PK) and technical knowledge (TK). | sv |
dc.description.abstract | Lärare ska stötta elevers möjlighet att utveckla adekvat digital kompetens, och har
därmed en central roll i utvecklingen av ett hållbart och digitaliserat samhälle. Tidigare forskning visar att lärares digitala kompetens är mer komplex än i många andra
yrken. Nya direktiv i läroplaner och policydokument leder till ökade krav på lärare
att utveckla denna specifika digitala kompetens inom lärarprofessionen, dvs professionell digital kompetens. Det övergripande syftet med denna studie är att få kunskap
om centrala aspekter av professionell digital kompetens utifrån lärares perspektiv.
Det mer specifika syftet med studien är att identifiera vilka aspekter av professionell
digital kompetens som lärare lyfter i reflekterande samtal, där videoklipp från undervisningen används som inspiration, samt analysera dessa aspekter i relation till
TPACK-ramverket (Mishra & Koehler, 2006). Studien tar utgångspunkt i empiriskdata från reflekterande samtal i VR-forskningsprojektet: Advancing teacher professional digital competence. Teoretiskt utgår studien från ett sociokulturellt perspektiv,
vilket innebär att de reflekterande samtalen i studien förstås som situerade. Transkriptioner från de videodokumenterade reflekterande samtalen analyserades i relation till TPACK-ramverket. Resultatet visar att lärarna lyfter både innehållsliga, pedagogiska och tekniska aspekter av professionell digital kompetens i sina reflektioner kring undervisning med digitala teknologier. De tekniska aspekterna som lärarna lyfter framträder som relevanta delar av professionell digital kompetens, och
förekommer oftast i en kombination med innehållsliga och pedagogiska aspekter i
deras reflektioner. Resultatet visar att i relation till TPACK-ramverket hamnar lärarnas reflektioner i en kombination av de olika kunskapsdomänerna ämnesmässig kunskap (CK), pedagogisk kunskap (PK) eller teknisk kunskap (TK). | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2021:048 | sv |
dc.subject | Lärares PDK (Professionella Digitala Kompetens) | sv |
dc.subject | förskoleklass | sv |
dc.subject | TPACK | sv |
dc.subject | reflekterande samtal | sv |
dc.subject | pedagogik | sv |
dc.subject | digitala teknologier | sv |
dc.title | LÄRARES REFLEKTIONER ÖVER SIN PROFESSIONELLA DIGITALA KOMPETENS | sv |
dc.title.alternative | Teachers’ reflections on their professional digital competence | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | Technology | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | Institutionen för tillämpad informationsteknologi | swe |
dc.contributor.department | Department of Applied Information Technology | eng |
dc.type.degree | Student essay | |