VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal
Abstract
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande
synliggörs under handledningssamtal.
Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och
kommunikation.
Metod: Empiri har samlats in genom ljudinspelning av interaktion mellan student och
VFU-handledare under handledningssamtal i VFU
Resultat: Resultatet visar att studentens lärande under VFU: n synliggörs genom att
handledaren använder sig främst av olika frågor i handledningssamtalet.
Frågornas varierande karaktär möjliggör att olika aspekter av studentens lärande
lyfts fram för gemensam reflektion och diskussion och mellan studenten och
handledaren. Frågorna styrsamtalet beroende på vad som är relevant att
diskutera. Frågorna möjliggör även att studenten stimuleras och utmanas att
verbalisera sina kunskaper och sin utveckling under kursen men samt sina
utvecklingsområden. Resultatet visar även att när det kommer till bedömning
och återkoppling är det främst resonemang och reflektion som är verktygen för
att synliggöra lärande. Resultatet visar dessutom att bedömningen framförs på
ett implicit sätt av handledaren.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2021-11-08Author
Palmeira, Rosa
Keywords
handledning
handledningssamtal
frågor
förskolärarprogram
sociokulturellt perspektiv
utbildning
verksamhetsförlagd utbildning
VFU
Series/Report no.
Master
VT21 IPS PDAU62
Language
swe