• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Masteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

VAD SNURRAR I DITT HUVUD? Att få syn på studenters lärande under handledningssamtal

Abstract
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att skapa kunskap om hur studentens lärande synliggörs under handledningssamtal. Teori: Studiens teoretiska ram består av ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kommunikation. Metod: Empiri har samlats in genom ljudinspelning av interaktion mellan student och VFU-handledare under handledningssamtal i VFU Resultat: Resultatet visar att studentens lärande under VFU: n synliggörs genom att handledaren använder sig främst av olika frågor i handledningssamtalet. Frågornas varierande karaktär möjliggör att olika aspekter av studentens lärande lyfts fram för gemensam reflektion och diskussion och mellan studenten och handledaren. Frågorna styrsamtalet beroende på vad som är relevant att diskutera. Frågorna möjliggör även att studenten stimuleras och utmanas att verbalisera sina kunskaper och sin utveckling under kursen men samt sina utvecklingsområden. Resultatet visar även att när det kommer till bedömning och återkoppling är det främst resonemang och reflektion som är verktygen för att synliggöra lärande. Resultatet visar dessutom att bedömningen framförs på ett implicit sätt av handledaren.
Degree
Student Essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/69971
Collections
  • Masteruppsatser (IPS)
View/Open
main article (1.081Mb)
Date
2021-11-08
Author
Palmeira, Rosa
Keywords
handledning
handledningssamtal
frågor
förskolärarprogram
sociokulturellt perspektiv
utbildning
verksamhetsförlagd utbildning
VFU
Series/Report no.
Master
VT21 IPS PDAU62
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV