Show simple item record

dc.contributor.authorEriksson, Axel
dc.contributor.authorEdermark, Johanna
dc.date.accessioned2021-11-09T13:26:54Z
dc.date.available2021-11-09T13:26:54Z
dc.date.issued2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/69981
dc.description.abstractStudiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser som finns i läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) och Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2009); inga barn får diskrimineras på grund av en funktionsnedsättning. Ytterligare orsak till ämnesvalet grundar sig i oss som skriver uppsatsen. Studiens syfte resulterade i tre frågeformuleringar som kan sammanfattas: vilka didaktiska och pedagogiska val gör förskolläraren innan och under samlingen, samt hur påverkar verksamheten förskollärarens möjlighet till att inkludera. En kvalitativ intervjustudie utfördes med fyra erfarna förskollärare för att undersöka studiens syfte och tre frågeställningar. Intervjuerna genomfördes på förskollärarnas arbetsplatser och följde en semi-strukturerad intervjuguide med öppna frågor. Resultatet visade på en relativ enighet i hur förskollärarna möjliggör för inkludering och deltagande av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Samlingsplanering och förskollärarens erfarenhet visade sig ha stor betydelse i arbetet med att inkludera barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Vidare visade resultatet på att hur förskolläraren bemöter barn i behov av särskilt stöd i själva samlingen har stor betydelse i hur delaktig barnet är. Slutligen blev det tydligt i resultatet att verksamhetsramar spelar stor roll för hur förskollärarna kan möjliggöra för inkludering och deltagande i samlingen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectBarn i behov av särskilt stödsv
dc.subjectinkluderingsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectbarnsynsv
dc.subjectsamlingsv
dc.title”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingensv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record