Snabbare tåg – fler jobb? Höghastighetstågens påverkan på pendlingsbara arbetstillfällen
Sammanfattning
Sveriges regeringen planerar tillsammans med Trafikverket för en ny stambana med
höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med hastigheter
mellan 250 km/h och 320 km/h. Det är en stor förbättring jämfört med dagens snabbaste tåg i
Sverige som har en topphastighet på 200 km/h. Västra stambanan (Stockholm-Göteborg) och
Södra stambanan (Stockholm-Malmö) är idag tungt belastade med vissa partier som
överstiger 80% av järnvägens kapacitet. En ny stambana kan genom nya järnvägar och ökad
kapacitet således bidra till en bättre fördelning av tågtrafiken. De nya höghastighetstågen
kommer i sin tur att ge betydligt kortare restider som kan öka tågresandet på såväl korta som
långväga resor.
Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka om den planerade stambanan och de
planerade höghastighetstågen kan bidra till att göra fler orter pendlingsbara och således
tillgängliggöra fler arbetstillfällen. För att uppnå detta har vi gjort en nätverksanalys i GIS
och satt 60 minuter som en övre pendlingsgräns. Bara de planerade stationsorterna undersöks
i detta arbete, men höghastighetstågen kan även bidra med att möjliggöra pendling till orter
utanför stambanan på under 60 minuter till följd av minskade restider och stambanans goda
förbindelser.
Våra resultat visar att höghastighetstågen kan bidra till att göra fler arbetstillfällen
pendlingsbara genom kortare restider. Alla stationsorter förutom Malmö når minst en ny ort
på 60 minuters resa med de nya höghastighetstågen jämfört med dagens kollektivtrafik.
Flest nya pendlingsbara arbetstillfällen får Norrköping som följd av att Stockholm blir
pendlingsbart. Flest nya pendlingsbara stationsorter är det emellertid Jönköping som får med
hela 6 pendlingsbara stationsorter och blir med sin geografiska belägenhet stambanans nya
nod.
Samlingar
Fil(er)
Datum
2021-11-18Författare
Andersson, Adam
Daland, Sebastian
Nyckelord
Höghastighetståg
arbetstillfällen
regionförstoring
pendling
stambana
Serie/rapportnr.
B
1137
Språk
swe