• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Earth Sciences / Institutionen för geovetenskaper
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Snabbare tåg – fler jobb? Höghastighetstågens påverkan på pendlingsbara arbetstillfällen

Sammanfattning
Sveriges regeringen planerar tillsammans med Trafikverket för en ny stambana med höghastighetståg på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö med hastigheter mellan 250 km/h och 320 km/h. Det är en stor förbättring jämfört med dagens snabbaste tåg i Sverige som har en topphastighet på 200 km/h. Västra stambanan (Stockholm-Göteborg) och Södra stambanan (Stockholm-Malmö) är idag tungt belastade med vissa partier som överstiger 80% av järnvägens kapacitet. En ny stambana kan genom nya järnvägar och ökad kapacitet således bidra till en bättre fördelning av tågtrafiken. De nya höghastighetstågen kommer i sin tur att ge betydligt kortare restider som kan öka tågresandet på såväl korta som långväga resor. Denna kandidatuppsats syftar till att undersöka om den planerade stambanan och de planerade höghastighetstågen kan bidra till att göra fler orter pendlingsbara och således tillgängliggöra fler arbetstillfällen. För att uppnå detta har vi gjort en nätverksanalys i GIS och satt 60 minuter som en övre pendlingsgräns. Bara de planerade stationsorterna undersöks i detta arbete, men höghastighetstågen kan även bidra med att möjliggöra pendling till orter utanför stambanan på under 60 minuter till följd av minskade restider och stambanans goda förbindelser. Våra resultat visar att höghastighetstågen kan bidra till att göra fler arbetstillfällen pendlingsbara genom kortare restider. Alla stationsorter förutom Malmö når minst en ny ort på 60 minuters resa med de nya höghastighetstågen jämfört med dagens kollektivtrafik. Flest nya pendlingsbara arbetstillfällen får Norrköping som följd av att Stockholm blir pendlingsbart. Flest nya pendlingsbara stationsorter är det emellertid Jönköping som får med hela 6 pendlingsbara stationsorter och blir med sin geografiska belägenhet stambanans nya nod.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70027
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_70027_1.pdf (3.817Mb)
Datum
2021-11-18
Författare
Andersson, Adam
Daland, Sebastian
Nyckelord
Höghastighetståg
arbetstillfällen
regionförstoring
pendling
stambana
Serie/rapportnr.
B
1137
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV