dc.contributor.author | Sporre, Julia | |
dc.date.accessioned | 2021-11-19T11:04:22Z | |
dc.date.available | 2021-11-19T11:04:22Z | |
dc.date.issued | 2021-11-19 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70076 | |
dc.description.abstract | Jag är under mitt sista år på min kandidatutbildning i skådespeleri på besök i Berlin och sitter på Volksbühne en kväll. Där blir jag fullkomligt knockad av en av skådespelerskorna, jag tänker att det är hennes emotionella insats som drabbar mig. I det här arbetet försöker jag förstå vad skådespelerskan gjorde som fick mig att bli så skakad av liv. När jag strax därpå återvänder till min praktik i pjäsen Yvonne - Prinsessa av Burgund på Östgötateatern försöker jag applicera det där jag trodde att hon gjorde, på min roll som Piccolo, men jag misslyckas: jag blir punkterad.
Min strävan efter inlevelse försatte mig i skräck inför publikmötet. Är kanske inte att “leva rollen” , ja min identifiering kring karaktären och upplevandet av den, vägen till beröring? Eller vägen till att drabba min publik? I jakten på det för mig som skådespelare lustfyllda publikmötet vänder jag mig till Bertholt Brecht [ 1998-1956]; kan hans sätt att se på skådespelarens relation till rollen och rolltagandet hjälpa mig att stå stadigare i mötet med publiken?
Jämte de aningen dammiga - sorry Brecht - tillvägagångssätten, hittar jag tillsammans med skådespelerskan Eva Rexed nya förhållningssätt till mitt rolltagande som också ger ett nytt sken över mina skådespelarstudier. Genom min undersökning och i samtalen med Eva väcks frågor som: kan vi se publiken som en medskapare istället för en konsument? Och ligger mitt skådespelarvärde i ett berättande och inte som jag tidigare föreställt mig i en emotionell insats? | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Brecht | sv |
dc.subject | Inlevelse | sv |
dc.subject | Publikmöte | sv |
dc.subject | Sceniskt framställande | sv |
dc.subject | Rolltagande | sv |
dc.subject | Repetition | sv |
dc.subject | Hantverk | sv |
dc.subject | Undersökande | sv |
dc.subject | Punkterad | sv |
dc.subject | Skådespelare | sv |
dc.subject | Skola | sv |
dc.subject | Emotion | sv |
dc.subject | Scenisk handling | sv |
dc.title | Skakad av liv - eller tvärtom? Hur kan Brechts syn på skådespelarens relation till rollen främja mitt möte som skådespelare med publiken? | sv |
dc.title.alternative | Shaken to death - or not? How can Brecht’s concepts about the relationship between the actor and the role in the process of role creation develop me as an actor in the encounter with audience/ during performance/ when performing in front of an audience? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | FineArt | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Academy of Music and Drama | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |