Flerföräldrafamiljen och dess förhållande till det rättsliga föräldraskapet i Sverige
Abstract
Hur vi bildar familj och hur barn blir till är något som länge har setts som självklart. I takt med att samhället har förändrats och ny teknik har tillkommit har det dock vuxit fram nya sätt att bli förälder och att bilda familj. Förändringen har inneburit att vissa barn växer upp i familjer där fler än två personer innehar föräldrarollen, familjer som den här uppsatsen benämner flerföräldrafamiljen. I Sverige kan dock endast två personer erhålla rättslig status som ett barns föräldrar och som ett barns vårdnadshavare, vilket leder till att vissa barn helt saknar rättsliga band till personer som annars är deras föräldrar på alla sätt. Den här uppsatsen granskar kritiskt hur det rättsliga föräldraskapet och föräldraansvaret i Sverige förhåller sig till den mer moderna flerföräldrafamiljen genom att förhålla lagstiftningens konstruktion och dess effekter till de intentioner och målsättningar som finns för rättsligt föräldraskap och föräldraansvar i Sverige. Flerföräldrafamiljen erhåller idag rättsligt skydd i andra länder än Sverige, vilket är varför uppsatsen analyserar utformningen av lagstiftning kring flerföräldrafamiljer från Kalifornien, British Columbia, England och Frankrike. Genom att beakta andra länders lagstiftning visar uppsatsen på de möjligheter och utmaningar som finns kring olika rättsliga regleringar av rättsligt föräldraskap och föräldraansvar för flerföräldrafamiljen, vilket möjliggör för en analys kring hur den svenska regleringen i frågan eventuellt kan utformas. Inom ramen för uppsatsen lyfter jag fram flerföräldrafamiljen i ljuset och diskuterar den rådande föräldralagstiftningen som upprätthållare av normer och ideal kring kön, sexualitet och kärnfamiljen och hur dessa föreställningar exkluderar vissa familjer från att erhålla rättsligt skydd, samtidigt som de hindrar lagstiftningen från att tillgodose de målsättningar och intentioner som finns för svensk familjerätt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2021-11-22Author
Sköld, Johanna
Series/Report no.
2021:171
Language
swe