• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att vinna Generation Z interpersonella tillit. En kvantitativ studie med syftet att ta reda på vad som får Generation Z att känna interpersonell tillit i relation till sin överordnade

Abstract
De flesta undersökningarna avseende en uppströms relation från underordnad till överordnad åsyftande interpersonell tillit har i retrospektiv en allt för allmängiltig ståndpunkt till urvalet vilket ämnats att studera. Förevarande studie förhåller sig till Generation Z (födda år 1995–2015) som ett explicit urval där undersökningen kretsar kring vad som får Generation Z att känna interpersonell tillit i relation till sin överordnade. Tidigare forskning har framlagt bevis för ett antal faktorer vilka ansetts är en källa till interpersonell tillit. Därigenom har studien fokuserat på följande sju frekvent förekommande faktorer: Kommunikation, integritet, deltagande i beslutsfattande, feedback på arbetsprestationer, empowerment, välvilja och överordnades förmåga. En kvantitativ undersökning har genomförts för att tillämpa hypotesprövning. Nollhypotesen formulerades enligt följande: Generation Z anser att ingen enskild faktor är viktig på en genomsnittlig nivå, för att känna interpersonell tillit i relation till sin överordnade. För respektive faktor formulerades även arbetshypoteser enligt följande: Generation Z anser att varje enskild faktor är viktig på en genomsnittlig nivå, för att känna interpersonell tillit i relation till sin överordnade. För att förkasta eller inte förkasta nollhypotesen genomfördes sju fristående regressionsanalyser. Den slutgiltiga konklusionen landade i att stöd fanns för samtliga uppställda arbetshypoteser och respektive faktor, därmed förkastades nollhypotesen. Dock bör adressaten vara medveten om implikationer avseende studiens beskaffenhet för att resultat på ett tillförlitligt vis ska vara till gagn för adressatens ändamål.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/70146
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_70146_1.pdf (1.740Mb)
Date
2021-11-24
Author
Jansson, Richard
Wiksten, Alexander
Keywords
Generation Z
Interpersonell tillit
Kommunikation
Integritet
Deltagande i beslutsfattande
Feedback på arbetsprestationer
Empowerment
Välvilja
Överordnades förmåga
Series/Report no.
Management & organisation
21:47
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV