Påverkan av betygsatta produkter I rekommendationssystem: En empirisk studie om ökad medvetenhet vid bedömning av systemets trovärdighet
The influence of rated products in recommendation systems: An empirical study about increased awareness when assessing the system's trustworthiness
Abstract
Rekommendationssystem förser konsumenter med produkter av intresse och är
smidiga hjälpmedel som bidrar till både sparad tid och energi för användaren, men
systemen kan även innehålla bias. Det vill säga bias som influerar hur konsumenten
tänker och besluten som tas. Ett av många bias som kan förekomma i
rekommendationssystem kan definieras som rating bias. Syftet med detta arbetet
var att bidra till förståelse för om ökad medvetenhet och kunskap om bias, påverkar
människors uppfattning av rekommendationssystem. Huvudfokus låg på hypotesen
om att gruppen som informeras om rating bias skattar rekommendationerna mindre
trovärdiga än gruppen där informationen var utesluten. Vidare användes det ett
terminologiskt mätverktyg för att bedöma trovärdigheten till rekommendationerna.
Det skapades ett experiment, med en 2x5x5 design, för att undersöka detta där fem
scenarier presenterades och respondenterna ombads därefter att värdera fem termer
utefter hur de uppfattade trovärdigheten till rekommendationerna. Resultaten
indikerade på att i gruppen där informationen om rating bias uteslöts, ansåg
deltagarna att rekommendationerna var mer trovärdiga, däremot var skillnaderna
mellan grupperna inte tillräckligt stora för att utmynna i statistisk signifikans.
Utifrån resultatet av den här studien påverkades inte människors uppfattning av hur
trovärdiga rekommendationerna upplevdes genom informering om rating bias.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Recommendation systems provide consumers with products of interest and they are
effective tools since users save both time and energy. The systems may also contain
bias. Bias influences how users think and the decisions that are made. One of many
biases that might occur in recommendation systems can be defined as rating bias.
The purpose of this work was to contribute to an understanding of whether
increased awareness and knowledge about bias, can affect people's perception of
recommendation systems. The main focus was on the hypothesis that the group that
was informed about rating bias, rates the recommendations less trustworthy than
the other group, where the information was excluded. A terminological
measurement tool was used to assess the trustworthiness of the recommendations
and an experiment was created with a 2x5x5 design. In the experiment the
participants were presented with five scenarios and asked to rate five terms of how
they perceived the trustworthiness of the recommendations. The results indicate
that in the group where the information about rating bias was excluded, the
participants considered the recommendations to be more trustworthy, however, the
differences between the groups did not result in statistical significance. Based on
the results of this study, information about rating bias did not affect people's
perception of how trustworthy the recommendations were.
View/ Open
Date
2021-11-26Author
Nyberg, Julia
Ridderstråle, Madeleine
Keywords
Rekommendationssystem
rating bias
påverkan
trovärdighet
Series/Report no.
2021:075
Language
swe