Show simple item record

dc.contributor.authorNyberg, Julia
dc.contributor.authorRidderstråle, Madeleine
dc.date.accessioned2021-11-26T12:16:05Z
dc.date.available2021-11-26T12:16:05Z
dc.date.issued2021-11-26
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70174
dc.descriptionRecommendation systems provide consumers with products of interest and they are effective tools since users save both time and energy. The systems may also contain bias. Bias influences how users think and the decisions that are made. One of many biases that might occur in recommendation systems can be defined as rating bias. The purpose of this work was to contribute to an understanding of whether increased awareness and knowledge about bias, can affect people's perception of recommendation systems. The main focus was on the hypothesis that the group that was informed about rating bias, rates the recommendations less trustworthy than the other group, where the information was excluded. A terminological measurement tool was used to assess the trustworthiness of the recommendations and an experiment was created with a 2x5x5 design. In the experiment the participants were presented with five scenarios and asked to rate five terms of how they perceived the trustworthiness of the recommendations. The results indicate that in the group where the information about rating bias was excluded, the participants considered the recommendations to be more trustworthy, however, the differences between the groups did not result in statistical significance. Based on the results of this study, information about rating bias did not affect people's perception of how trustworthy the recommendations were.sv
dc.description.abstractRekommendationssystem förser konsumenter med produkter av intresse och är smidiga hjälpmedel som bidrar till både sparad tid och energi för användaren, men systemen kan även innehålla bias. Det vill säga bias som influerar hur konsumenten tänker och besluten som tas. Ett av många bias som kan förekomma i rekommendationssystem kan definieras som rating bias. Syftet med detta arbetet var att bidra till förståelse för om ökad medvetenhet och kunskap om bias, påverkar människors uppfattning av rekommendationssystem. Huvudfokus låg på hypotesen om att gruppen som informeras om rating bias skattar rekommendationerna mindre trovärdiga än gruppen där informationen var utesluten. Vidare användes det ett terminologiskt mätverktyg för att bedöma trovärdigheten till rekommendationerna. Det skapades ett experiment, med en 2x5x5 design, för att undersöka detta där fem scenarier presenterades och respondenterna ombads därefter att värdera fem termer utefter hur de uppfattade trovärdigheten till rekommendationerna. Resultaten indikerade på att i gruppen där informationen om rating bias uteslöts, ansåg deltagarna att rekommendationerna var mer trovärdiga, däremot var skillnaderna mellan grupperna inte tillräckligt stora för att utmynna i statistisk signifikans. Utifrån resultatet av den här studien påverkades inte människors uppfattning av hur trovärdiga rekommendationerna upplevdes genom informering om rating bias.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2021:075sv
dc.subjectRekommendationssystemsv
dc.subjectrating biassv
dc.subjectpåverkansv
dc.subjecttrovärdighetsv
dc.titlePåverkan av betygsatta produkter I rekommendationssystem: En empirisk studie om ökad medvetenhet vid bedömning av systemets trovärdighetsv
dc.title.alternativeThe influence of rated products in recommendation systems: An empirical study about increased awareness when assessing the system's trustworthinesssv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record