När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens
Teachers Development of Professional Digital Competence
Abstract
Syftet med studien var att undersöka hur lärare ser på sitt utvecklande av
professionell digital kompetens utifrån ett digitalt kartläggningsverktyg och en för
ändamålet designad plattform och utifrån frågeställningarna; hur kan man, med
hjälp av ett digitalt kartläggningsverktyg, facilitera och designa lärande för lärare
för att utveckla professionell digital kompetens (PDK) och hur kan man, med hjälp
av nivåindelningar i ett digitalt kartläggningsverktyg och tillsammans med lärare,
facilitera och utveckla lärande för lärare? För att besvara syftet har en
kombination av metoder som design based research och participatory design
använts.
Den teoretiska referensramen innefattar flera ramverk för att mäta och förstå digital
kompetens på både individ och organisationsnivå, bland annat The e-capacity
model och EU:s ramverk DigCompEdu likväl som ett försök att beskriva vad
professionell digital kompetens innebär. Den teoretiska referensramen innefattar
också teorier om lärande för lärare samt perspektiv på lärares digitala kompetens.
Resultaten visar att deltagarna i studien ser positivt på både kartläggningsverktyg
och plattform som stöd för att utveckla deras professionella digitala kompetens.
Vidare visar resultatet att det är några faktorer som är viktiga för att både ett
kartläggningsverktyg ska vara användbart och en att den designade plattformen
behöver uppfylla vissa villkor för att den ska tas i bruk. För lärarna som deltog i
studien var det viktigt med både begränsning och frihet för att plattformen skulle
fungera. Vidare efterfrågades en tydlig koppling mellan arbetssätt och verktyg samt
att dessa korrelerar med redan etablerade praktiker. Det vetenskapliga perspektivet
och ed-techbolagens agens var en annan viktig faktor. Slutligen kan man också
konstatera att har en positiv inställning till utvecklandet av PDK men att
organisatoriska och infrastrukturella förutsättningar brister.
Degree
Student essay
Other description
The aim of this study was to examine how teachers view their development of
professional digital competence on the basis of a digital mapping tool and a
platform designed for the purpose and on the basis of the issues; how do you, with
the help of a digital mapping tool, facilitate and design learning for teachers to
develop professional digital competence (PDC) and how can you, with the help of
level divisions in a digital mapping tool and together with teachers, facilitate and
develop learning for teachers? The overall conclusion and key findings are that the
participants in the study view positively, both the mapping tool and the platform’s
potential to help them develop professional digital competence. To answer the
purpose, a combination of methods have been used, such as design-based research
and participatory design.
The theoretical frame of reference includes several frameworks for measuring and
understanding digital competence at both individual and organizational level,
including, the e-capacity model and the EU framework DigCompEdu as well as an
attempt to describe what professional digital competence means. The theoretical
frame of reference also includes theories of learning for teachers as well as
perspectives on teachers’ digital competence.
The results show that the participants in the study view both mapping tools and
platform positively as support for developing their professional digital skills.
Furthermore, the results show that there are some factors that are important for
both a mapping tool to be useful and one that the designed platform needs to meet
certain conditions for it to be put into use. For the teachers who participated in the
study, it was important to have both restriction and freedom for the platform to
work. Furthermore, there was a demand for a clear link between working methods
and tools and that these correlate with already established practices. The scientific
perspective and the agent of ed-tech companies were another important factor.
Finally, it can also be noted that there is a positive attitude towards the
development of PDK but that organizational and infrastructural conditions are
lacking.
View/ Open
Date
2021-11-30Author
Mårten Axelsson, Anna
Keywords
Professionell digital kompetens
kompetensutveckling
lärares lärande
DigCompEdu
Series/Report no.
2021:054
Language
swe