• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relationen mellan visualiseringsförmåga och återkallning av ord: Hur presterar hög- och lågvisualiserande individer vid återkallning av konkreta och abstrakta substantiv?

The Relationship Between Vividness of Visual Imagery and Word Recall: How Do Individuals with High and Low Vividness of Visual Imagery Perform in Recall of Concrete and Abstract Nouns?

Abstract
Studiens syfte är att undersöka hur nivå på visualiseringsförmåga korrelerar med återkallning av konkreta respektive abstrakta engelska substantiv. Forskningsfrågan utgick från dual-coding teorin som hävdar att konkreta ord som framkallar mentala bilder är enklare att återkalla än abstrakta ord som är svårare att visualisera, samt tidigare studier som har påvisat samband mellan visualisering och minnesförmåga. Studien bestod av ett dual-coding test med 21 engelska substantiv med ett free recall ordåterkallningstest, samt Vividness of Visual Imagery Questionnaire för att mäta deltagarnas visualiseringsförmåga. Av de 332 som deltog analyserades endast svaren från de deltagare med låg respektive hög visualiseringsförmåga (n = 111). Hypoteserna var att de högvisualiserande deltagarna skulle minnas fler ord totalt från dual-coding testet (H1), samt att de högvisualiserande deltagarna skulle minnas en större andel konkreta ord (H2). Svaren analyserades genom en mixad tvåvägs-ANOVA som visade en signifikant huvudeffekt för H1, men inte en signifikant interaktionseffekt för H2. Detta indikerar att visualiseringsförmåga korrelerar med ordåterkallning för substantiv, men ger inte stöd för antagandet att typen av ord i återkallningen påverkas av nivå på visualiseringsförmåga. Det fanns även en signifikant huvudeffekt gällande ordtyp, där samtliga deltagare mindes en större andel konkreta ord, oavsett visualiseringsförmåga.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
This study investigates how the vividness of visual imagery correlates with recall of concrete and abstract English nouns. The research question was based on the dual-coding theory, which argues that imagery-evoking concrete nouns are easier to recall than abstract nouns. Furthermore, previous research has shown a relationship between visualization and memory. The study consisted of a dual-coding test with 21 nouns, a free-recall test, and the Vividness of Visual Imagery Questionnaire to measure the participants’ vividness of visual imagery. 332 individuals took part in the study, but only the answers from the participants with low or high vividness of visual imagery (n = 111) were analyzed. The hypotheses were that the high imagers would recall more words in total from the dual-coding test than the low imagers (H1), and that the high imagers would recall a higher proportion of concrete nouns than the low imagers (H2). A Two-Way Mixed-Design ANOVA was conducted which showed a significant main effect for H1, but not a significant interaction effect for H2. This indicates that the vividness of visual imagery correlates with word recall of nouns, although the type of word recalled isn’t affected by the vividness of visual imagery. There was also a significant main effect regarding word type, where all participants recalled a higher percentage of concrete nouns, regardless of vividness of visual imagery.
URI
http://hdl.handle.net/2077/70188
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_70188_1.pdf (603.7Kb)
Date
2021-11-30
Author
Rajalin, Emma
Svanström, Ninna
Keywords
visualiseringsförmåga
dual-coding
ordåterkallning
minne
konkreta substantiv
abstrakta substantiv
VVIQ
kognitionsvetenskap
Series/Report no.
2021:068
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV