Show simple item record

dc.contributor.authorAltsund, Malin
dc.contributor.authorLundberg, Sarah
dc.date.accessioned2022-01-18T10:02:48Z
dc.date.available2022-01-18T10:02:48Z
dc.date.issued2022-01-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70372
dc.description.abstractNålprocedurer är vanligt förekommande inom hälso- och sjukvården och många barn upplever både rädsla och smärta i samband med nålstick. Stickrädsla hos barn kan resultera i ett onödigt vårdlidande om det inte bemöts och behandlas på ett adekvat sätt. Det kan även leda till etisk stress att som sjuksköterska inte veta hur dessa barn ska bemötas. Syftet med studien var att beskriva effekten av de omvårdnadsåtgärder sjuksköterskan använder sig av i mötet med stickrädda barn inom sjukvården. En kvantitativ beskrivande litteraturstudie genomfördes där barn i åldrarna 2–12 år inkluderas. PICO användes som stöd i sökprocessen där databaserna CINAHL, PubMed och PsychInfo användes varav tolv vetenskapliga artiklar inkluderades. Analysen resulterade i fyra teman: musik, lek och leksaker, interaktion och teknik. Resultatet påvisade att omvårdnadsåtgärder i form av information och kunskap samt distraktioner av olika slag kan ha positiv effekt för att lindra oro och smärta hos stickrädda barn i samband med nålprocedurer. Resultatet kan vara till nytta för sjuksköterskor som möter barn med stickrädsla.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectStickrädslasv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectomvårdnadsv
dc.subjectvårdlidandesv
dc.titleSjuksköterskans omvårdnadsåtgärder i mötet med stickrädda barn.sv
dc.title.alternativeThe nurse’s care measures when meeting with children who are scared of needles.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record