dc.contributor.author | Haraldsdóttir, Júlía Dögg | |
dc.contributor.author | Tröseid, Åsa | |
dc.date.accessioned | 2022-01-27T10:23:09Z | |
dc.date.available | 2022-01-27T10:23:09Z | |
dc.date.issued | 2022-01-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70453 | |
dc.description | Bakgrund: Nästan 80% av gravida kvinnor i Indien föder barn på sjukhus i Indien, trots detta är mödradödligheten fortfarande oacceptabelt hög. Att få en positiv och säker förlossningsupplevelse är mycket viktigt för de gravida och en viktig faktor för att välja att föda på sjukhus. Syfte: Syftet med studien är att beskriva kvinnors upplevelser av föda barn på sjukhus i Indien. Metod: En kvalitativ systematisk litteraturöversikt. Sökning i databaserna PubMed, Cinahl och Scopus genomfördes i november 2021. En induktiv innehållsanalys användes. Resultat: Studien omfattar 15 artiklar, med huvudfynden sorterade under tre teman: Brist på värdighet och respekt, Otillräcklig vård i samband med födsel och Begränsad vårdkvalitet och sjukhusmiljö. Huvudfynden var att många kvinnor upplever våld på sjukhus, bristande respekt och dålig information från vårdgivare. I tillägg, fick ledsagare sällan lov att vara med, infrastruktur och hygien var ofta bristfällig, och många kvinnor fick betala för mediciner och behandling trots att det skulle vara kostnadsfria. Slutsats: Resultatet visar på ett akut behov av att införa åtgärder för att minska våld mot kvinnor, att förbättra informationen till kvinnorna, hygienen på sjukhuset och säkerställa att vården är kostnadsfri. Eftersom de flesta orsaker till kvinnors negativa upplevelser, var relaterade till etik och brister i respekt från vårdgivarna, är det av stor betydelse att vikten av respektfull mödravård poängteras i barnmorskeutbildningen i Indien. | sv |
dc.description.abstract | Background: Although nearly 80 % of pregnant women in India give birth in healthcare facilities in India, the maternal mortality rate remains unacceptably high. A positive and safe birth experience is very important for pregnant women and an important factor for choosing to give birth in healthcare facilities. Aim: The aim of the study is to describe women’s experiences of giving birth in healthcare facilities in India. Methods: A qualitative systematic literature review was performed in November 2021, using the databases Pubmed, Cinahl and Scopus. An inductive content analysis was used. Results: The search identified 15 articles, with main findings sorted according to three topics: Lack of dignity and respect, Improper care during childbirth and Limited healthcare facilities and environment. Frequent findings were that many women experienced mistreatment at the healthcare facilities, lack of respect and poor information from providers. In addition, companions during birth are often not allowed, infrastructure and hygiene is often lacking, and many women need to pay for medicines or treatment even though this should be provided for free. Conclusions: According to the results of this review, there is an urgent need to take measures in order to avoid mistreatment, improve information and hygiene and to ensure that the healthcare services are free of charge. As most of the factors related to women's bad experience were related to work ethics and lack of respect from the care providers, there is a great need to emphasize respectful maternity care in midwifery education in India. | sv |
dc.language.iso | eng | sv |
dc.subject | childbirth | sv |
dc.subject | India | sv |
dc.subject | experience | sv |
dc.subject | healthcare facilities | sv |
dc.title | Women’s experiences of giving birth in healthcare facilities in India - a systematic literature review | sv |
dc.title.alternative | Kvinnors upplevelse att föda barn på sjukhus i Indien | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Institute of Health and Care Sciences | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | |
dc.type.degree | Student essay | |