Kollegialt lärande för bestående kompetensutveckling-en fallstudie om Läslyftet i förskolan
Abstract
Syftet är att undersöka förskollärares och barnskötares upplevelse av ett kollegialt lärande i
Läslyftet i förskolan. Två underfrågor ställts till det empiriska materialet: Hur beskriver
informanterna innebörden av kollegialt lärande? Hur beskriver informanterna upplevelsen av
ett kollegialt lärande? Denna fallstudie bidrar till den begränsade forskning som finns om
vikten av det kollegiala lärandet och att det sker i en gemenskap (Hattie 2012, Timperley
2013).
Teori: Det sociokulturella perspektivet såsom det utvecklades av Vygotskij (1978) och har
vidareutvecklats av Säljö (2010, 2011, 2014) är fallstudiens teoretiska ram. Det
sociokulturella perspektivet lyfter fram kontexten som den avgöranden faktorn för språk och
kommunikation som i sin tur är basen för det gemensamma lärandet och därmed för långvarig
kunskapsutveckling.
Metod: En kvalitativ metod med fallstudien i fokus har använts vid de intervjuer som gjorts.
De informanter som deltagit i studien arbetar inom förskolan som förskollärare, barnskötare
och rektor. Empirin analyserades utifrån den kvalitativa fallstudiens forskningsprocess som är
dynamisk och flexibel (Backman, 2016). Olika moment i forskningsprocessen pågår samtidigt
i interaktion med varandra vilket gör att reflektion över vad som sker är ett användbart
verktyg.
Resultat: Läslyftet för förskolan bygger på kollegialt lärande för att kompetensutveckling ska
ske. Människor är deltagare i en social interaktion där handlingar, kommunikation och
tänkande är situerade i en social kontext och gemenskap (Vygotskij, 2000). Fallstudien visar
att upplevelsen av det kollegiala lärandet hänger samman med om den sociala gemenskapen
lyckas appropriera, reflektera och kommunicera kunskap på ett likvärdigt och engagerande
sätt.
Begrepp: Specialpedagogiska insatser, sociokulturellt perspektiv, kollegialt lärande, Läslyftet
i förskolan, kommunikation, kompetensutveckling.
Degree
Student Essay
Collections
View/ Open
Date
2022-01-27Author
Millroth, Channah
Keywords
Läslyftet i förskolan
kompetensutveckling
kollegialt lärande
språkutveckling
kommunikation
specialpedagogiska insatser
Series/Report no.
Magister
HT19 IPS SPP601
Language
swe