• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Political Science / Statsvetenskapliga institutionen
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PRIORITERAR EU:S MEDLEMSSTATER GEMENSKAPEN ELLER SITT NATIONSVARUMÄRKE HÖGST? En kvalitativ studie av några av EU:s medlemsstaters Kinapolitik

Sammanfattning
Uppsatsen tar avstamp i insikten att länder i internationella organisationer slits mellan två motstridiga krafter. Å ena sidan förväntas medlemmar i internationella organisationer uppvisa enighet, med gemensamma ställningstaganden och gemensamt agerande. Å andra sidan har globaliseringen skapat ett ökat behov för enskilda stater att sticka ut med nation branding för att vinna politiska och ekonomiska fördelar. Denna balansgång ställs på sin spets för EU:s medlemsstater i relationen med Kina. Kravet på enighet mellan EU:s medlemsländer aldrig varit så tydligt som i unionens Kinapolitik. Uppsatsen undersöker i vilken utsträckning några av EU:s medlemsstater tillämpar EU:s Kinapolitik, mer specifikt om de ramar in Kina på samma sätt som EU ramar in Kina. Studiens design medför ogynnsamma omständigheter för EU:s enighet. Länderna som ingår i studien har alla starka nationsvarumärken, vilket implicerar att de är bra på att sticka ut. De utvalda länderna är olika stora, för att testa om det tidigare forskning funnit - att de stora medlemsstaterna försvårar för EU:s enighet - kan bekräftas. Forskningsfrågan besvaras med textanalys som jämför hur medlemsstaternas Kinapolitik förhåller sig till den fastslagna EU-politiken. Resultatet visar att fullständig enighet inte råder inom EU ifråga om Kina. De stora medlemsstaterna i undersökningen ramar i mindre utsträckning in Kina såsom överenskommet på EU-nivå, än de små medlemsstaterna. Denna studie indikerar därför att de stora medlemsstaterna är ett större hot mot EU:s enighet gentemot Kina än vad nation branding är.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70579
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses
Fil(er)
gupea_2077_70579_1.pdf (386.4Kb)
Datum
2022-02-08
Författare
Tegelberg, Natalie
Nyckelord
Europeiska unionen
Kina
nation branding
inramning
textanalys
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV