• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv

Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet. Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet. Metod: Kritisk retorikanalys. Material: Innehåll från LYFTs hemsida samt tre inlägg på @lyft_sveriges instagramkonto. Resultat: Resultaten visade att LYFTs externa kommunikation innefattar retoriska strategier och övertalningsmetoder som anspelar på etiskt och socialt ansvar. Ansvarsretorik går att urskilja i alla delar där LYFT implicit använder sig av ansvarsprofilering för att möta samhällets krav och förväntningar. Studien visade också att företaget uppfattas profilera sig som hållbara och etiska och vidare även använder CSR, särskilt den etiska delen av CSR-pyramiden, för att stärka både varumärket och företagets legitimitet. Sammanfattningsvis framställs varumärket LYFT som hållbarhetsfokuserade, initiativtagande och välmenande i företagets externa kanaler. Detta trots att produkternas negativa hälsoeffekter inte adresseras
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/70612
Samlingar
  • Kandidatuppsatser
Fil(er)
gupea_2077_70612_4.pdf (7.499Mb)
Datum
2022-02-10
Författare
Shafei, Elika
Attermalm, Sara
Nyckelord
LYFT, CSR, Corporate Social Responsibility, tobaksfritt snus, legitimitet, retorisk textanalys
Serie/rapportnr.
1172
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV