Visa enkel post

dc.contributor.authorShafei, Elika
dc.contributor.authorAttermalm, Sara
dc.date.accessioned2022-02-10T13:58:29Z
dc.date.available2022-02-10T13:58:29Z
dc.date.issued2022-02-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/70612
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet. Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet. Metod: Kritisk retorikanalys. Material: Innehåll från LYFTs hemsida samt tre inlägg på @lyft_sveriges instagramkonto. Resultat: Resultaten visade att LYFTs externa kommunikation innefattar retoriska strategier och övertalningsmetoder som anspelar på etiskt och socialt ansvar. Ansvarsretorik går att urskilja i alla delar där LYFT implicit använder sig av ansvarsprofilering för att möta samhällets krav och förväntningar. Studien visade också att företaget uppfattas profilera sig som hållbara och etiska och vidare även använder CSR, särskilt den etiska delen av CSR-pyramiden, för att stärka både varumärket och företagets legitimitet. Sammanfattningsvis framställs varumärket LYFT som hållbarhetsfokuserade, initiativtagande och välmenande i företagets externa kanaler. Detta trots att produkternas negativa hälsoeffekter inte adresserassv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries1172sv
dc.subjectLYFT, CSR, Corporate Social Responsibility, tobaksfritt snus, legitimitet, retorisk textanalyssv
dc.titleCSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektivsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post