dc.contributor.author | Shafei, Elika | |
dc.contributor.author | Attermalm, Sara | |
dc.date.accessioned | 2022-02-10T13:58:29Z | |
dc.date.available | 2022-02-10T13:58:29Z | |
dc.date.issued | 2022-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/70612 | |
dc.description.abstract | Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur det tobaksfria snusföretaget LYFT
kommunicerar sitt varumärke utifrån CSR för att erhålla legitimitet.
Teori: CSR-pyramiden, ansvarsprofilering, ansvarsretorik, legitimitet.
Metod: Kritisk retorikanalys.
Material: Innehåll från LYFTs hemsida samt tre inlägg på @lyft_sveriges instagramkonto.
Resultat: Resultaten visade att LYFTs externa kommunikation innefattar retoriska
strategier och övertalningsmetoder som anspelar på etiskt och socialt ansvar.
Ansvarsretorik går att urskilja i alla delar där LYFT implicit använder sig av
ansvarsprofilering för att möta samhällets krav och förväntningar. Studien visade
också att företaget uppfattas profilera sig som hållbara och etiska och vidare
även använder CSR, särskilt den etiska delen av CSR-pyramiden, för att stärka
både varumärket och företagets legitimitet. Sammanfattningsvis framställs
varumärket LYFT som hållbarhetsfokuserade, initiativtagande och välmenande i
företagets externa kanaler. Detta trots att produkternas negativa hälsoeffekter
inte adresseras | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | 1172 | sv |
dc.subject | LYFT, CSR, Corporate Social Responsibility, tobaksfritt snus, legitimitet, retorisk textanalys | sv |
dc.title | CSR – knepet att LYFTa sitt varumärke? - En retorisk textanalys av varumärket LYFT ur ett CSR-perspektiv | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |