Powerful knowledge i etikundervisning
Powerful knowledge in ethics education
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka vilken powerful knowledge som åtta intervjuade lärare
på mellanstadiet framhåller som avgörande för att eleverna ska utveckla en etisk kompetens.
Studien ingår i det pågående forskningsprojektet EthiCoII, som avser svara på hur en framgångsrik etikundervisning i skolan kan se ut. Följande frågeställningar undersöks i studien: Vad
säger lärare att elever behöver lära sig för att bli etiskt kompetenta? Kan det innehåll som lärarna
lyfter fram tolkas som powerful knowledge?
Studien är en kvalitativ intervjustudie och materialet består av åtta transkriberade lärarintervjuer
från forskningsprojektet EthiCoII. En tematisk analys av materialet har genomförts. Denna analys resulterade i fyra huvudteman och nio underliggande teman. Dessa teman har sedan analyserats utifrån det teoretiska ramverket etisk mångdimensionell kompetens (Osbeck m.fl., 2018).
Resultaten i studien visar att det som lärare framhåller att elever behöver lära sig för bli etiskt
kompetenta är att se bortom sig själva, ansvarsfulla handlingar, social kompetens och reflektion.
Detta kopplas i analysen till etisk mångdimensionell kompetens, framtagen av Osbeck m.fl.
(2018). Studiens diskussion avser binda samman resultaten med powerful knowledge och vill
hävda att etisk mångdimensionell kompetens är avgörande för att elever ska utveckla powerful
knowledge inom etik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2022-02-11Author
Fernholm, Mirjam
Keywords
Powerful knowledge, etisk kompetens, etikundervisning, transformation, etisk mångdimensionell kompetens
Language
swe